Toyota Prius: „áramvonalas” ötödik generáció

A Toyota minap a Los Angeles-i Autószalonon és Japánban leplezte le az ikonikus, trendszetter modell ötödik generációját. Kereken 25 éve debütált a Toyota Prius, a hibridek úttörője.

 

A Toyota 5 millió példány eladásán is túl van, most pedig bemutatta a modell ötödik generációját. A japán gyártó az autóipari zöldülés motorjaként az elmúlt évtizedekben megtartotta vezető szerepét az elektromos meghajtások fejlesztése terén, és nem csupán a világ legfejlettebb, ötödik generációs öntöltő hibrid elektromos meghajtását, de a világ leghatékonyabb plug-in hibrid elektromos hajtását, akkumulátoros elektromos hajtását és hidrogén üzemanyagcellás elektromos meghajtását is a zöld autózás szinonimájának tekintett japán autógyártó jegyzi.

 

A Prius legelső, 1997-es bemutatkozása óta valódi autóipari ikonná válva az elektrifikáció úttörője és abszolút trendteremtő modell lett. Az új generáció, amely Európában kizárólag plug-in hibrid változatban lesz elérhető, újabb nagy lépést tesz előre ezen az úton. A még erőteljesebb generátor/elektromotor és a kétliteres benzinmotor együttesen 223 lóerő (164 kW) teljesítményre képesek, erőteljes és gyors reakciójú gyorsító képességet biztosítva. Az akkumulátorcsomag mérete nagyot nőtt: az eddigi 8,8 kWh helyett már egy 13,6 kWh pakkot tesznek a Priusba. Ez a gyáriak szerint azt jelenti, hogy a tisztán elektromos hatótáv így 50 százalékkal nőtt. Számszerűsítve ez 94 kilométeres hatótávot jelent, ami egy igen impresszív szám, hiszen manapság kevesen kínálnak ennyire jó hatótávot egy tölthető hibrid esetén.

 

A Prius karakteres megjelenése új, még dinamikusabb szintre emelkedik a kupészerű sziluettnek köszönhetően. A második generáció óta jelenlévő, jellegzetes profil továbbfejlődött, elegáns, modern vonalakat felmutatva. A lágyabb, ívelt sziluett kialakulásában az 50 mm-rel csökkentett szabad magasság, a tető csúcspontjának hátratolása és a nagyobb méretű, akár 19 colos kerekek is közrejátszanak. A szükségtelen formai megoldások és vonalak eltüntetésével letisztult, egyértelmű formaterv alakult ki, amelyet a levegő természetes áramlása inspirált.

 

A karakteres megjelenést tovább fokozza az előző generációhoz képest 50 mm-rel hosszabb tengelytávolság. Ugyanakkor a modell teljes hosszúsága 46 mm-rel csökkent. Az elődnél 22 mm-rel nagyobb szélességével az új Prius kiállása még dinamikusabb, elöl pedig a kalapácsfej motívum elegánsan összefonódik a fényszórókkal, karakteres, jól megkülönböztethető formákat létrehozva. A hátulnézetnél meghatározó a háromdimenziós, lineáris világítótest, amelynek előremutató kialakítása a merész Prius logót hangsúlyozza ki.

 

A fekete alapszínű belső tér három területre oszlik: a vezetői modulra, a lebegő hatású műszerpanelre és a környező kezelőszervekre. A belső tér a vezető és az utasok számára is különösen tágas; a stílusos, jó minőségű anyagokat harmonikus betétek színesítik, céltudatos, dinamikus összhatást alkotva. A vezetői modul központi szereplője egy hétcolos, TFT LCD képernyő, amely közvetlenül a látótérben helyezkedik el, elősegítve, hogy a vezető tekintete az úton maradjon.

Az új kialakítású műszercsoport a kényelmes használhatóságot részesíti előnyben, egyértelmű kezelhetőségével a lehető legkisebb mértékben elvonva a vezető figyelmét. A diszkrét, alacsonyabban elhelyezett központi kijelző és a klímaberendezés különálló kezelőszervei is ezt erősítik, miközben a műszerfal megvilágítása össze van kapcsolva a Toyota Safety Sense biztonsági rendszereivel, hogy a színek változásával még hangsúlyosabb figyelmeztetéseket kaphasson a vezető.

 

A vadonatúj Toyota Prius európai premierje egyébként december 5-én lesz, jövő év első felében pedig már meg is érkezik majd a márkakereskedésekbe.

Tóth Gábor Ákos