Toyota 2023: versenyben önmagával

A Toyota sportautóiért felelős versenyistállójának egyik szerelemprojektjét, a GR86-ot választották a brit Top Gear magazin munkatársai az év sportautójának.

 

A Toyota GR86 vitte el a Top Gear Év Sportautója díját. A magazin munkatársainak elmondása szerint egyszerűen „elvarázsolta” őket a kelendő kupé. Az elismerés bizonyítja azt a győztes vérvonalat, ami 10 évvel ezelőtt kezdődött a mostani győztes elődjével, a Top Gear Év Autója címet elnyert GT86-tal és két éve folytatódott a GR Yaris-szal, amely az Év Hot Hatche díjat zsebelte be.

 

„Felejtsük el a szegény ember Porschéja gúnynevet – ez a gépezetet gyorsabban elkapkodták a szalonokból, mint egy GT3 RS-t. Megérdemelte. A GR86 magával ragadó, finoman továbbfejlesztett elemek kombinációja, amelyek összeolvadnak egy zseniális egésszé. El vagyunk ragadtatva, hogy létezik még ilyen.” – fogalmazott Jack Rix, a Top Gear szerkesztője.

 

A GR Yaris és a GR Supra mellé csatlakozott az újdonság, ezzel háromtagúra bővítve a dinamizmusra kiélezett GR modellcsalád kínálatát. Annyira nagy volt a várakozás az autóval kapcsolatban, hogy a teljes brit allokációt az ügyfelek 90 percen belül lefoglalták a rendelési lehetőség áprilisi megnyitását követően.

 

A GT86-hoz hasonlóan a GR86-ban is egy alacsonyan beépített „boxer” motor hajtja a hátsó kerekeket, de hengerűrtartalma 2,4 literre nőtt. A teljesítmény és a nyomaték 231 lóerőre és 250 Nm-re emelkedett, ami 6,3 másodperc alatt teszi lehetővé a 0-100 kilométer/órás gyorsulást a manuális változat esetében. Az új futóműnek alacsonyabb a súlypontja, és jobb az első/hátsó súlyeloszlás. A megnövelt karosszériamerevséggel, a sportosra hangolt felfüggesztéssel és a korlátozottan önzáró differenciálművel együtt ezek a tulajdonságok komolyabb menetdinamikát biztosítanak egy olyan autó számára, amely hű maradt a klasszikus sportautó-tervezés alapjaihoz.

 

Nos, a versenyautós szellemiségre idén minden hazai forgalmazónak szüksége lesz, hiszen a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete 2023-ra a kivonásokat is magában foglaló személyautó és kishaszongépjármű piacon 120.000 új autó értékesítésével, azaz mintegy 7,1%-os visszaeséssel számol. Jóllehet a legtöbb iparági szakértő 2023-ra különböző tényezők miatt (a gyártók tekintélyes részét az év első felében várhatóan továbbra is sújtó, a félvezető- és chiphiány okozta szállítási nehézségek, az árfolyamingadozás miatt nehezen tervezhető árak, a háborús infláció, stb.) a magyarországi újautó piac bizonyos mértékű csökkenését várja, a Toyota és Lexus jó eséllyel indul pozíciói megőrzéséért, amelyet fontos új modellek egész sora támogat.

 

Azon túl, hogy a sokak által slágermodellnek várt Corolla Cross és bZ4X modelleknek ez lesz az első teljes piaci éve, a Toyota bejelentett két további nagyon fontos újdonságot: 2023-ban érkezik az Európában kizárólag plug-in hibrid elektromos meghajtással kínált vadonatúj Prius, és a modell történetében először plug-in hibrid elektromos meghajtással is elérhető vadonatúj C-HR. A Toyota ezenfelül egy vadonatúj akkumulátoros elektromos kompakt crossover bemutatását is belengette a bZ Compact SUV Concept decemberi leleplezésével. Ha ez nem volna elég, a Toyota legfontosabb modellje, a Corolla is megújul az idén, és megkapja a világ legfejlettebb, ötödik generációs öntöltő hibrid elektromos meghajtását.

 

A Lexus legfontosabb magyarországi (és nem mellesleg világszinten is legnépszerűbb) modellje, az RX nagyméretű SUV ugyancsak vadonatúj generációval debütál, amely a modell történetében először plug-in hibrid elektromos és turbófeltöltéses hibrid elektromos meghajtással is elérhető lesz. Jövőre érkezik emellett az első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett Lexus, az RZ nagyméretű SUV is, és a márka ígérete szerint az év folyamán további újdonságokkal is érkezik majd a vezető környezetbarát luxusautógyártó.

Tóth Gábor Ákos