Telivér vagyok, nem SUV!

Rengetegen fanyalogtak, amiért az olasz sportkocsigyár is felült a divathullámra, de jelen pillanatban a Purosangue a világ legerősebb SUV-ja.

 

A Ferrari is beadta a derekát, és belépett a szabadidő-autók közé, ami korábban meghozta a sikert többek között a Porschének, a Maseratinak, a Lamborghininek és az Aston Martinnak is. Ezek a márkák jelentősen növelték az eladásaikat az SUV-jeikkel, de a Ferrariból nem lesz tömegmárka a Purosangue (Telivér) bemutatása után sem, ugyanis kijelentették, hogy az összes eladásuknak legfeljebb 20 százalékát adhatja majd, amire az ára is magyarázatot jelent. Pedig a márka egészen sokáig ellenállt a piaci nyomásnak. Egészen 2022-ig kellett várni, hogy bemutassák az első SUV modelljüket, pedig a fő konkurens Lamborghini 2018 óta az Urust, az Aston Martin pedig 2020 óta a DBX-et már csatasorba állította.

 

Tény, hogy nem olyan coupé szerű a forma, mint mondjuk a BMW X6-os modelljénél, de ez semmit sem vesz el sportosságából. A Purosangue név, ami telivért jelent, tökéletesen leírja, hogy milyen is ez az autó valójában. Nincsenek felesleges sallangok, szárnyak, élek, viszont van négy, kényelmes beszállást biztosító ajtaja. De ha már négy ajtó, akkor úgy voltak vele, hogy legyen stílusos az a négy ajtó. A Purosangue hátsó ajtajai ugyanis hátrafelé nyílnak, amit főleg a Rolls-Royce modelljeiről ismerhetünk már évtizedek óta.

 

A csomagtartó valamivel 470 liter felett van, a tengelytáv pedig kicsivel 3 méter felett (egyébként 4973 mm hosszú, 2028 mm széles és 1589 mm magas). Így kijelenthető, a Purosangue nem egy pici autó, és az eddigi Ferrarikra jellemző helyhiány sem jellemzi.A súlyelosztás 49-51 arányú, a motort az első tengely mögé helyezték, erre egy kétsebességes váltó került, így tud fronthajtású is lenni 200 km/órás tempóig, a 8 sebességes automata pedig hátul kapott helyet. Az autó egy 6,5 literes, szívó V12-vel dolgozik, amely 725 lóerőt ad le 7750-es fordulaton, míg a 716 Nm nyomaték 80 százaléka már 2100-tól rendelkezésre áll.

 

A Purosangue éppen olyan gyors, mint a Ferrari sportautói, 3,3 másodperc alatt rajtol százra, 10,6 másodperc alatt a kétszáz is megvan, a végsebessége 310 km/óra feletti. A maximum nyomaték 80 százaléka már kétezres fordulat felett elérhető, a karbonkerámia fékekkel pedig a megállás is jól megy, százról 32,8 méteren képes állóra fékezni az elöl 22, hátul 23 colos kerekeket.

 

A Purosangue berendezése is különleges, hiszen nincs középre helyezett érintőképernyője, a vezető digitális műszeregységén kívül az első utas elé került a másik kijelző. Sőt, navigáció sincs, úgyis mindenki az okostelefonját csatlakoztatja majd erre a célra. Említésre méltó még a belteret vizsgálva, hogy felárasan ugyan, de kérhetünk bele egy gombnyomásra sötétedő üvegtetőt is, amennyiben a sima szénszálas nem felel meg az elvárásainknak.

 

A Ferrari már 2023 tavaszán szállítja az első példányokat, és az olaszul telivért jelentő Purosangue már csak azért sem lesz tömegcikk, mert az ára 390 ezer eurónál indul, ami 155 millió forintnak felel meg.

Tóth Gábor Ákos