2021. Január 15. | Lóránt, Loránd
Előző

Ötös az ötödik generációnak...

Következő

Erős nagyvad 2021-re...

Távkapcs az autómmal

A fejlesztés alatt álló töltőrobot feladata a járművek teljesen önálló feltöltése lesz korlátozott parkolóhelyeken, például földalatti parkolókban.

 

Az alkalmazással vagy a Car-to-X kommunikációval elindított töltőrobot teljesen autonóm módon működik majd. Önállóan irányítja a töltendő járművet és kommunikál vele: a töltőaljzat fedelének kinyitásától a dugó csatlakoztatásáig és leválasztásáig. A teljes töltési folyamat emberi részvétel nélkül zajlik. Több jármű egyidejű feltöltésére a mobil robot egy pótkocsit, lényegében egy mobil energiatároló egységet mozgat a járműhöz, összeköti, majd ezt az energiatároló egységet használja az elektromos jármű akkumulátorának feltöltésére. Az energiatároló egység a töltés során a járműnél marad. Közben a robot más elektromos járműveket tölt. A töltési szolgáltatás befejezése után a robot önállóan összegyűjti a mobil energiatároló egységet, és visszaviszi a központi töltőállomásra.

 

 „A hatékony töltési infrastruktúra kiépítése a jövőben központi feladat, amely az egész szektor számára kihívást jelent. Olyan megoldásokat fejlesztünk, amelyek segítenek elkerülni a költséges egyedi megoldásokat.” – jelentette ki Thomas Schmall, a Volkswagen ezirányú fejlesztéseiért felelős vezérigazgatója. A cél az, hogy a töltőrobotot átfogó koncepcióba integrálják, amely az elektromos mobilitás hosszú távú sikerére és ezáltal a szállítás villamosítására összpontosít. Lehetővé teszik a parkolóhelyek és a földalatti parkolók üzemeltetőinek, hogy a mobil töltőrobot segítségével gyorsan és egyszerűen „felvillanyozzák” az összes parkolóhelyet. Ez csökkenti a szükséges építési munkákat, ugyanakkor csökkenti a potenciális költségeket.

 

Hasonlóképpen a Toyota kutatásai is megerősítették: a vásárlók elvárják, hogy okoseszközről, alkalmazás segítségével férhessenek hozzá járművükhöz, ezért a RAV4 Plug-in Hybrid esetében már alapfelszerelés az akkumulátor-szabályozás, a töltés és a fedélzeti kényelmi funkciók távoli vezérelhetősége (a nagy testvér Lexusban egyébként ez már kipróbált opció). A tulajdonos imígyen időzítheti járműve töltését, például úgy állítva be annak kezdetét, hogy igénybe vehesse a kedvezményes időszak díjszabását.

 

A MyT alkalmazáson keresztül a tulajdonos ellenőrizheti az akkumulátor állapotát, a pillanatnyi elektromos hatótávolságot, illetve a teljes feltöltésig hátralevő időt. Ezek az információk különösen hasznosak, amennyiben nyilvános töltőpontra csatlakoztattuk járművünket.  Az alkalmazáson keresztül figyelmeztetést kaphatunk az akkumulátor alacsony töltöttségére, vagy a töltési folyamattal kapcsolatos esetleges problémákra.

 

Az új rendszer azt is lehetővé teszi, hogy a tulajdonos beszállás előtt aktiválja a jármű szellőzését vagy fűtését. A párátlanító funkcióval előre jégteleníthetők az ablakok és felmelegíthető az utastér, így azonnal indulásra kész a jármű. Forró napokon pedig még azelőtt lehűthetjük az utasteret, hogy beszállnánk az autóba. A rendszer legfeljebb 20 percen át üzemel, működése összehangolható az indulás tervezett időpontjával.

Tóth Gábor Ákos

Előző

Ötös az ötödik generációnak...

Következő

Erős nagyvad 2021-re...

Kövess minket!