Snájdig erdőkerülő

Lehet hobbigép belőle, megfelelően felkészítve a keményebb terepre, és családi autóként is használható, ám a Ford Ranger 2.0 Bi-Turbo Wildtrak ennél jóval több.

 

Aki manapság keményvonalas terepjárót szeretne, jobbára a pickupot vásárol. Nem lebecsülve 4X4-es képességeit azért a Ford Ranger 2.0 Bi-Turbo Wildtrak esetében inkább a macsó stílus, a vontatható tömeg, és a biztonságot sugárzó megjelenés lehet fontos szempont a vásárlóknak. Akik itthon igencsak kitettek magukért, mert az elmúlt évben kategóriája aranyérmesévé tették a megújult Rangert.

 

Lehet persze hobbigépként kezelni, megfelelően felkészítve a keményebb terepre, és családi autóként is használható, de a mérnökök arra tervezték, hogy hűséges munkatársa legyen az embernek. Tesztmodellünk azonban tényleg a személyautós hangulatra erősített rá. A külseje az elődmodellhez képest alig változott, az új hűtőmaszkon és lökhárítón kívül két új szín is megjelent a kínálatban, tesztautónk „aranyozott” megjelenése sokakat egy hangos hűhára késztettek.

Az utastér igényesebb, személyautósabb lett, de ennél fontosabb, hogy elérhető lett a Ford legújabb infotainment rendszere, az okostelefon-tükrözéssel ellátott SYNC3, amit 8 colos érintőképernyőn lehet kezelni. A Rangerben széria a gyalogosfelismerős autonóm vészfékező és a táblafelismerős sebességkorlátozó, opcióként pedig önállóan parkoló asszisztenst is lehet kérni. A figyelmesség netovábbja, hogy sötétben az automatika leveszi az országúti világítást, hogy ne vakítsa a szembejövőt, majd vissza is kapcsolja azt.

 

Tesztautónkat a Ford új kétliteres EcoBlue dízelmotorja mozgatta. A négyhengeres erőforrás biturbó változatban 213 lóerőre és 500 Nm-re képes - a korábbi 3,2 literes, öthengeres, 200 lóerős dízelt küldte nyugdíjba, ami a fogyasztást tekintve nagy előrelépés (mi például többnyire országúton közlekedve 10 literes átlagot hoztunk össze). Az összkerékhajtás minden esetben széria, a hatsebességes kézi helyett pedig tízfokozatú automata váltót kapott, ami az F-150-ből és a Mustangból lehet ismerős. Megjegyzem, egy manuális váltóval sokszor gyorsabban megoldottam volna néhány kényes helyzetet és kevesebbet erőlködött volna az autó is. szóval, aki hobbicélra választ Rangert, lehet, hogy jobban jár a manuális váltóval.

A 23 centis hasmagasság és 80 centis gázlómélység mellett a 29 és 21 fokos első terepszög is sokat mondó adat. A teherbírás akár 1252 kilogramm is lehet, a Ford pick-upja pedig 3,5 tonnát is vontathat. A Wildtrak felszereltséghez könnyen felhajtható platóhátfal tartozik, amelynél egy torziós rugó nyitáskor lefékezi, záráskor jelentősen megkönnyíti a hátfal felfelé mozgatását. Az értékesebb rakományt dekoratív ezüstszínű redőny védi.


Egy ilyen erőgép esetében fontos plusz az aktív zajcsökkentés (nem a szigetelést halmozzák, hanem ellenzajjal nyomják el a motorbőgést.) Az autó vezetője a SYNC 3 kommunikációs és szórakoztató központon keresztül állandó kapcsolatban maradhat a külvilággal is. A MyKey rendszer segítségével pedig a flottaüzemeltetők úgy programozhatják be az indítókulcsot, hogy korlátozzák a vezető által elérhető végsebességet, a Hi-Fi hangerejét, illetve állandóan bekapcsolt állapotba állíthatják az aktív biztonsági rendszereket. A megemelt futóműnek köszönhetően a közlekedés többi résztvevőjét némiképp „lenézhetjük”. A magasság miatt a fellépők is jól jönnek, ilyen évszakban érdemes használni őket, mert ha valaki mégsem akarna rájuk lépni, akkor nem tud úgy kiszállni, hogy ne koszolódjon a ruhája.

 

A majdnem 2,1 tonnás pickup meglepően virgonc normál útviszonyok között, ugyanakkor a teherautó mivoltát nem tudja letagadni aszfalton. A hátul dobfékes rendszernek idő kell, amíg lelassítja a monstrumot és a tempós kanyarokban is „küzdeni” kell, hogy az íven maradjon. A városi cirkálás sem éppen stresszmentes vele, mert bár a tekintélyt parancsoló méret segít, hogy kicsit előzékenyebbek legyenek a többiek, de a megfelelő parkolóhelyeket hosszabb ideig kell keresni, mint egy valóban városba termett autóval. Hiába segít tolatókamera és parkolóradar, azért az 5,3 méter hosszú platóssal óvatosan kell manőverezni.

Tóth Gábor Ákos