2021. Október 26. | Dömötör
Előző

Giulia, te drága!...

Következő

100-as sprinter a Mazdától...

Metamorfózis két keréken

A BMW elektromos járműkoncepciója nem klasszikus motorkerékpár és nem is robogó, egy izgalmas és erős érzelmeket keltő mobilitási lehetőség.

 

Az AMBY az „Adaptív mobilitás” rövidítése (Adaptive Mobility). A BMW Motorrad Vision AMBY és a BMW i Vision AMBY az adaptív városi mobilitás alapgondolatát két keréken, különböző aspektusok alapján értelmezi. Mindkét jármű elektromos meghajtású, három sebességfokozattal rendelkezik a különböző úttípusokhoz igazodóan. A hajtás kerékpárutakon 25 km/h-ig, belvárosi utakon 45 km/h-ig, többsávos utakon és városon kívül pedig 60 km/h végsebességig teszi lehetővé a haladást.

 

A nagyobb sebességgel való közlekedéshez azonban bukósisak, rendszámtábla és megfelelő vezetői engedély szükséges. Míg a BMW i Vision AMBY nagysebességű pedelecként (elektromos rásegítésű kerékpár) folyamatos pedálozást igényel az elektromos hajtás támogatásának elnyeréséhez, a BMW Motorrad Vision AMBY gázmarkolat segítségével gyorsul, és pedálok helyett motorkerékpárokra jellemző lábtartókkal rendelkezik. Az elérhető üzemmódok az okostelefonon lévő alkalmazásban vannak eltárolva, amely csatlakozik az adott járműhöz.

 

A sebességszint kézi kiválasztása is lehetséges, de az út felismerése a geofencing technológia segítségével is történhet, ami lehetővé teszi a végsebesség automatikus beállítását. Mivel jelenleg nincs jogi alapja egy ilyen moduláris sebességkoncepcióval rendelkező járműnek, az AMBY vision járművek mögött álló elképzelés az, hogy olyan jogszabályokat kezdeményezzenek, amelyek lehetővé teszik ezt a fajta beállítást.

 

Az AMBY minden létező kategóriával szembemegy: vizuálisan a kerékpárok világához hasonlít, de a szíve mélyén egy motorkerékpár. Karcsú arányai strapabírást és kalandvágyat ígérnek, miközben formaterve egyértelműen egy BMW Enduro motorkerékpár kifejező stílusát és elrendezését sugallja. A 830 mm-es magasságú, szilárdan integrált ülés és a fix lábtartók a motorkerékpáros jellegzetességeit emelik ki.

 

Mindössze 65 kg-os össztömegével a jármű jelentősen könnyebb, mint más motorkerékpárok, így kiváló manőverezhetőséget és agilitást biztosít. A speciálisan kifejlesztett mobil alkalmazás lehetővé teszi a felhasználó számára, hogy az AMBY-t aktiválja a vezetéshez, beolvassa a tárolt vezetői engedélyeket, és biztosítási igazolásokat.

 

Ahelyett, hogy a használója választaná ki a vezetési módot, a geofencing technológia a részletes HERE térképszolgáltatással kombinálva megadhatja a szükséges paramétereket a sebességszintek (25/45/60 km/h) és az ahhoz megfelelő biztosítási fedezet automatikus beállításához. Ez a technológia lehetővé teszi, hogy a jármű felismerje az éppen használt út, kerékpárút vagy lassú forgalmú terület típusát, így a megengedett maximális sebesség automatikusan beállítható.

 

Az AMBY így egy S-pedelechez hasonló járműből egy inkább motorkerékpár-ihletésű járművé alakulna át. A felhasználó nem tudja felülbírálni az üzemmódot. A szükséges rendszámtábla innovatív kijelzőfelület formájában jelenik meg, így a mindenkor kiválasztott üzemmód a többi közlekedő számára is könnyen felismerhető és leolvasható.

 

A BMW másik víziója, a Concept CE 02 kompakt méreteivel és fiatalos arányaival egyértelműen egy új célcsoportot szólít meg: 16 éves kortól bárkit, aki korábban még nem ült motoron, de nyitott az új élményekre, az intelligens technológiára és mindenekelőtt a mobilitás és a szórakozás összekapcsolására. A modell könnyű, mintegy 120 kg tömegű e-járműként ideális városi használatra, magas élményfaktort, valamint egyszerű, mégis stílusos ingázást kínál. A 11 kW-os teljesítmény és az álló helyzetből rendelkezésre álló teljes nyomaték dinamikus gyorsítást tesz lehetővé a közlekedési lámpáknál. A 90 km/h végsebesség és a 90 km-es hatótávolság lehetővé teszi, hogy még a sűrű városi forgalomban is könnyen elérje úticélját.

 

Az egyszerű és átlátható arányok biztosítják a sallangmentes, könnyen rokonszenvet ébresztő esztétikai vonzerőt. A két nagyméretű, fun bike-okhoz hasonló kerék robusztusságot és felhőtlen szórakozást ígér. A teli kerekek vizuálisan is hangsúlyozzák a jármű arányait. A két akkumulátoregységnek és az elektromos hajtásnak helyet adó sötét motortest az ezüstös hangsúlyokkal kompakt karosszériát alkot.

 

A purista formatervezés közelebbről szemügyre véve kiváló minőségű részleteket és technikai finomításokat tár fel. A fényt egy négyszögletes, fekete fényszóró biztosítja, amely négy jellegzetes LED-elemmel rendelkezik. A hátsó lámpa két apró, áttetsző LED-levélből áll, amelyek a hátsó ülés bal és jobb oldalán vannak rögzítve. A kormányon egy kis színes képernyő biztosítja az alapvető kijelző funkciókat: ez egy látható, vizuálisan szándékosan túlhangsúlyozott kábelköteggel van összekötve. Egyébként a technológia szándékosan visszafogott. A tárcsás kerekekkel és az egyoldalas lengőkarral kombinálva a bemutatott elemek, mint a hajtásszíj, a kormány és a villa kihangsúlyozzák a koncepció-motorkerékpár városi, modern jellegét.

 

A kiegészítő felszerelések innovatív koncepciója tökéletesen illeszkedik a BMW Motorrad Concept CE 02 modellhez. Két, a kortárs trendek által inspirált kabát a funkcionális és divatos ruházat új lehetőségeinek egész sorát mutatja be innovatív anyagokkal és feldolgozási technikákkal. Mindkét változat a jármű grafikájának tipográfiai stílusát idézi. A laza stílusú kabátok a fiatalok divattudatosságát is hangsúlyozzák.

Tóth Gábor Ákos

Előző

Giulia, te drága!...

Következő

100-as sprinter a Mazdától...

Kövess minket!