2021. Június 18. | Arnold, Levente
Előző

Mi van, ha lemerül az e-autónk?...

Következő

Így választunk autót...

Megszelídült a Juke

A tíz éve még forradalminak tartott konstrukció szép karriert futott be, erre a gyártó megpróbálja a jólfésült Nissan-kollekció részévé „szürkíteni”.

 

Értem én, hogy a vevőkör szélesítése érdekében konszolidáltabbá kívánták tenni a Juke-ot, a nagy igyekezetben azonban több egyediség esett áldozatul, mint amennyi sármot kapott a család méretesebb tagjaitól.

 

Nissan Juke-ból rengeteget adtak el - annak idején a Nissan kifejezetten a fiatal, egyedülálló férfiakat célozta meg a modellel, ami motorkerékpár benzintankra hajazó váltóboxával, ugrásra készülő atléta vonalaival egyértelműen a progresszíót, a lázadást képviselte. Mégis, a jóval érzelmesebb beállítottságú nők valamiért imádták ezt a formát – s szép lassan az az imázs alakult ki, hogy ez egy vicces, a megváltó csókra várakozó békakirályfi autó. Amire a gyártó úgy reagált, hogy hódítsuk vissza az időközben kissé megpocakosodott rockereket egy komfortosabb, elegánsabb autóval.

 

Hogy ez mennyire sikeres, még nem látható, de tény, hogy 2019 év vége felé ráncfelvarrás és több extra kivitelű Juke után végre megérkezett a második generáció. Az alaphangulat megmaradt, de a kasztni nagyobb lett, az utastér tágasabbá, berendezése igényesebbé vált. Nemrég kipróbáltuk, mit tud hétfokozatú automatikus váltóval.

 

Ami rögtön feltűnik, hogy odalett korábbi gömbölyded stílusa, az egymástól függőlegesen fényévekre lévő lámpák jóval közelebb kerültek egymáshoz, de a furcsa kiosztás megmaradt, a fenti csík a nappali fény, az alsó pedig az igazi fényszóró. Átalakult a hűtőmaszk, óriásira nőtt a krómbetét benne, a tető pedig érdekes hullámokat és hátranyúló tetőspoilert kapott.A motorház tetejére új élek kerültek, amik az autó oldalán is végigfutnak, a mókás formájú hátsó lámpa helyett pedig egy teljesen szokványos kinézetű darab található az autó hátulján.

 

Összességében elődjénél jóval komolyabb arcot kapott a második generációs Juke, s már közel sem lóg ki annyira a tömegből, mint anno az elődje. Változtak az autó méretei is, a 3,5 centiméterrel szélesebbre és 10 centivel hosszabbra nyújtott karosszéria 4210 milliméter hosszú, 1800 mm széles, 1595 mm magas, a tengelytávja pedig 2636 mm hosszú. 

 

A korábbi egyszerűség a beltérben inkább tapintható – szó – szerint -, a klímavezérlő igazi gombokkal állítható, van tekerős hangerőszabályzó, és úgy általában mindennek van saját gombja, kapcsolója, itt nem kell többlépcsős menükben bolyongani. A fejtámlákba épített apró Bose hangszórók nem sokat adnak a hangzáshoz, ellenben a fejtámlák állíthatósága nagyon hiányzik. Hátul immár könnyebb beszállni, a második üléssorban már felnőttek is elférnek, sőt, akár 190 centis magassággal sem kell kényelmetlenül fészkelődni hátul, van hely térdnek, fejnek egyaránt.

 

A csomagtartó duplafenekű, a felső állásban rögzített padlóval a hátsó üléstámlák ledöntése után sík rakfelületre lehet pakolni a méretesebb tárgyakat. Ha a nagyobb befogadóképesség a fontosabb, akkor lefelé lehet terjeszkedni, ilyenkor 422 literrel lehet gazdálkodni, ami jelentős, 20 százalékos bővülés az előd méretéhez képest. A padló legaljában még egy pótkeréknek is maradt hely. 

 

A Renault Clióval, Capturrel közös padlólemezre épülő új Juke jelenleg csupán egyféle, háromhengeres, egyliteres, turbós benzinmotorral vásárolható meg, amely 117 lóerős csúcsteljesítmény leadására képes – kérhető hatfokozatú kézi-, illetve hétfokozatú, duplakuplungos automatikus váltóval is. Tesztautónkat ezzel szerelték, de hogy ezt honnan szalajtották, nem tudom, mindenesetre egy, másfél másodperces reakcióidővel teljesíti a dolgát, s nem csak mi, az erőlködő motor is hangosan szentségel közben.

 

Az igazi döbbenet parkolásnál jön, mire a kart R-be tolva végre elkezdene hátrafelé mozdulni az autó, addigra elfogy a türelmünk, nyomunk egy kövér gázt, mire szerencsétlen autó akkorát ugrik, hogy közel s távol menekülőre fogja minden élőlény. Divatosan szólva, nagyon para…

Normál ügymenetben ugyanakkor a Juke úttartása kimondottan jó, és nincs probléma a könnyed, közvetlen kormányzással sem. Egy mérettel kisebb kerékkel és az automata nélkül már egész jó lehetne az összkép.  

 

A kor szavának megfelelően vezetőtámogató rendszerekkel bélelték ki a Juke-ot, a 360 fokos parkolókamera mellett első és hátsó parkolóradart is tartalmaz, ami a mozgó tárgyak észlelésére is képes, benne van a forgalmi torlódás asszisztens, az intelligens sávtartó asszisztens, a sebességtartó automatika, az éberségfigyelő rendszer, a beavatkozásra is képes holttér-figyelő és a hátsó keresztforgalomra figyelmeztető rendszer is. A működés azonban itt is rizikós, a sávelhagyásra figyelmeztető hisztérikus kormányrezgetés, vagy a szükségesnél kíméletlenebb automatikus fékezés olyan dolgok, amiket érdemes azonnal kikapcsolni.

 

A minden elektromos varázslat, hibrid hajtás nélküli Juke vegyes használatban 8,2 litert evett 100 kilométerenként, ami a korábbi verzióhoz képest visszalépés. Már csak az a kérdés, hogy a tervezők miért tették e csúfságokat az alapjában puszira termett békakirályfival?

Tóth Gábor Ákos

 

Előző

Mi van, ha lemerül az e-autónk?...

Következő

Így választunk autót...

Kövess minket!