2020. Október 22. | Előd
Előző

A fény az új dizájn...

Következő

Amikor kiszabadul 450 ló...

Lexus LC kupé: finomhangolás

A fejlett fényezési technológiától kezdve a kilincsek kialakításán át az autót masszívan összetartó szegecsekig az LC kupé rengeteg izgalmas titkot rejt.

 

Bár a legnagyobb várakozás kétségkívül a Lexus hamar ikonikussá váló sportautója, az LC kupé idén ősszel érkező kabrió változatát, az LC Convertible modellt övezi, a japán luxusautógyártó az alapmodellről sem feledkezett meg: a többszörös dizájndíjas modellt még tovább finomították.


Amikor egy trópusi pillangó ragyogó színeit csodáljuk, talán nem is gondolnánk, hogy az intenzív csillogás igazából nem is a rovar szárnyának a színe, hanem a fényvisszaverődés eredménye. Ennek alapján alkotta meg a Lexus a Strukturális Kék fényezést, olyan festéket használva, amelynek pigmentje mikrorészecskéket tartalmaz, és ezek imitálják a természetes tükröző hatást. Ha egyenesen rápillantunk az LC-re, akkor kifejezetten élénk kék színt látunk. Ha enyhén elfordítjuk a tekintetünket, az árnyalat észrevehetően sötétebbre vált; ez a hatás gyönyörűen kihangsúlyozza a kupé hatásos íveit és domborulatait. A fényezési eljárás annyira bonyolult, hogy csupán napi három autó készíthető el vele, így nem csoda, hogy a Lexus mindössze egy 300 darabos szériát díszít ezzel a festéssel.


Minden új Lexus látványos dizájn-eleme az orsó formájú hűtőrács, amit a tervezők mindig úgy formálnak meg, hogy hűen tükrözze az adott modell karakterét. Az LC kupé esetében a dizájnerek több száz különálló blokkból állították össze az erőteljes 3D-hatású rácsot, így a mintázat mérete és vizuális ritmusa lentről felfelé haladva dinamikusan változik. Ráadásul ez a dizájn cseppet sem öncélú, hiszen dinamikus vonalakat teremt, amelyek egészen az autó hátuljáig végignyújtóznak a karosszérián. Ha alaposan szemügyre vesszük a hűtőrácsot, akkor láthatjuk, hogy a krómozott külső keret felül nyitott, és a tervezők itt magát a motorháztetőt ‘húzták bele’ az orsóforma kialakításába.


A Lexus új technológiát alkalmazott az LC ultrakompakt LED fényszóróinak megalkotásához: a polarizáltfény-rendszerű lencséket, amelyek kisebbek, mint egy átlagos LED-dióda átmérőjének fele. Apró méretük ellenére ezek a lencsék kiváló megvilágítást biztosítanak, és így a Lexus keskeny, elegáns fényszórókat alakíthatott ki, amelyekben elfért három vetítőlencsés LED és a nappali menetvilágítás is – mindez a márka klasszikus dizájnja szerint elrendezve.


A Lexus az LC-ben használt először süllyesztett kilincseket, amelyek teljesen belesimulnak a bezárt ajtók felületébe, így nem zavarnak bele a karosszéria áramló vonalvezetésébe, és egyben az autó aerodinamikáját is javítják. Amikor a kilincs kiemelkedik, a körülötte levő részre 15 másodpercen át fény vetül, ami az ajtó bezárása után finoman elhalványul, majd kialszik.


A legtöbben úgy gondolják, hogy egy autó légbeömlői a hűtést szolgálják, de a Lexus LC-ben az aerodinamikai teljesítményt is tökéletesítik. Az ajtók mögött elhelyezett beömlők kisimítják az LC oldalán lefelé futó légáramlatokat, csökkentve ezzel a zavaró szélzajt. A vezető így jobban érzi, hogyan tapadnak a hátsó kerekek az aszfalthoz, vagyis ez a mérnöki megoldás egyben a kupé vezetési élményét és menetteljesítményét is javítja. 2020-ban a Lexus egy új, exkluzív és avantgárd utastéri színsémával lepte meg az LC vásárlóit. A Manhattan Narancs árnyalat a híres Manhattan Henge nevű jelenségről kapta a nevét; ez egy igazán különleges fényhatás, amit évente kétszer csodálhatnak meg az amerikai metropolisz lakói, amikor a lenyugvó nap sugarai pontosan végigvilágítják a város nyílegyenes utcáit.


A gyártó azt szeretné, ha az LC volánja mögé beülve mindenki úgy érezné, hogy eggyé vált az autóval, ezért a tervezők a legapróbb részletek kidolgozásánál is az emberi benyomásokra összpontosítottak. Ezzel a szemlélettel készültek a kormány mögötti váltófülek, amelyekkel manuálisan kapcsolhatjuk a sebességfokozatokat. A hűvös tapintású magnéziumból készült kapcsolók finoman kidolgozott profilja szinte belesimul a kézbe, és akkor is ösztönösen megtalálhatjuk őket, amikor menet közben mindig más és más pozícióban markoljuk a kormánykereket.

Tóth Gábor Ákos

Előző

A fény az új dizájn...

Következő

Amikor kiszabadul 450 ló...

Kövess minket!