2024. Március 19. | József, Bánk

Kortalan szépségek a füredi sétányon

Közel ötven veterán négykerekűvel és húsz motorkerékpárral találkozhattunk hétvégén, a Tagore sétányon, köztük Európában is ritkaságnak számító személy- illetve versenyautókkal.

 

A háromnapos program egy hagyományosnak mondható, Győrből induló road trippel indult május 12-én, pénteken délután. Szombaton és vasárnap napközben bemutatták az autókat és tulajdonosaikat, a díjátadót vasárnap egy órakor rendezték meg a sétányon felállított vörös szőnyegen, majd az autók tiszteletkört tettek a városban.

 

A környező országok egyik legnagyobb klasszikus járműkülönlegességeket felvonultató seregszemléjévé avanzsált esemény immár nyolcadik alkalommal tért vissza a festői helyszínre. A mintegy ötven gyönyörű veterán- és youngtimer járműritkaság között idén első alkalommal motorkerékpárok is feltűntek. Az idei találkozón négy kategóriában versenyeztek a járműcsodák, köztük az esemény legrangosabb Best of Show címéért.

 

A Balatonfüred Concours d’Elegance legrégebben napvilágot látott járműve egy, az 1910-es években gyártott motorkerékpár volt. Az autók mezőnyének legidősebb tagja egy 1922-es évjáratú Citroën volt, a legújabb kiállított modellek pedig a 1990-es években készültek. A két korszak között eltelt hetven esztendőből a német, az olasz és a francia mellett az Egyesült Államok autóipara képviseltette magát a legnagyobb számban. Akadt közöttük olyan típusú motorkerékpár, amelyből egy példány nemrég, egy angliai árverésen 120 millió forintért kelt el, olyan autótípus, amely hollywoodi sztárok kedvence volt, de olyan is, amelyek tulajdonosai leginkább csak a királyi házak tagjai közül kerülhettek ki. 

 

Az ötven gyönyörű vagy éppen meghökkentő oldtimer között ebben az évben is akadt néhány igazi különlegesség, mint például egy BMW Formula-2-es versenyautó vagy az 1929-ben készült, az Egyesült Államok első sorozatgyártású fronthajtású autója a Cord L-29 Roadster. Felvonult a mai napig modern és futurisztikus Citroën DS, valamint egy Lancia Delta Integrale: ez a típus 1988 és 1992 között nyolc FIA rali világbajnoki címet szerzett, öt gyártói címet és három versenyzői trófeát.

 

A méregdrága brit sportkocsik, olasz gyöngyszemek és persze a nagy, klasszikus márkák mellett láthattuk a motorkerékpárok Rolls-Royce-át, az 1927-ben gyártott Brought Superior SS100-at, de felvonult a hazai „első fecske” Méray, a Pannónia T1 és a hozzá tartozó Duna oldalkocsi is 1963-ból. Az oldalkocsit egyébként csónaknak becézték, nem véletlenül, mert a Dunai Hajógyárban vízibuszok, csónakok, kajakok között készült, természetesen alumíniumból.

 

A balatonfüredi Concours d’Elegance-on szinte a kezdetek óta egy öttagú zsűri szavazatai alapján osztják ki a díjakat, de a közönség is voksolhat a számára legszebb veterán autóra. Az autók bírálatánál elsősorban a szépség, az esztétikai megjelenés dominál, nem véletlen, hogy a zsűriben a műszaki szakértők mellett művészettörténész és képzőművész is mindig helyet kap.

szöveg:Tóth Gábor Ákos, fotó: Lengyel Éva

Kövess minket!