2021. Szeptember 17. | Zsófia
Előző

Limitált múltidézés a Fordtól...

Következő

Nem trendi játékautó...

Innovatív városi kétkerekesek

Összehajtható kialakításnak köszönhetően a Concept CLEVER COMMUTE elektromos roller koncepció lenyűgözően kompakt méretű.

 

Az utóbbi években számos város központjában megnövekedett a forgalom, miközben a lakosok mobilitással kapcsolatos elvárásai változatlanul magasak maradtak. A kerékpárok rendkívüli rugalmasságot garantálnak, nincs károsanyag-kibocsátásuk, és az egyik leggyorsabb és leghatékonyabb közlekedési eszköznek bizonyulnak a városi területeken. Elég azonban egy esős, hideg nap vagy a kellemetlen útviszonyok és a legtöbb kerékpáros visszavált a tömegközlekedésre vagy az autójára.

 

Ugyanez történik akkor is, amikor nagyméretű csomag szállítása válik szükségessé és egy kerekpár hagyományos tárolója túl kisméretűnek bizonyul. Ma már teherhordó kerékpárok széles sora áll rendelkezésre, újabb alternatívát teremtve a városi autózás mellett. Azonban a legtöbb teherhordó kerékpár szélesebb, és ami még ennél is lényegesebb, hosszabb a normál kerékpároknál, kifejezetten a teherhordás és a gyermekek szállítása által megkövetelt körülmények miatt.

 

A BMW által tervezett háromkerekű Concept DYNAMIC CARGO legfőbb komponense a fémváz, amelynek elülső része forgó tengellyel kapcsolódik a hátsó szakaszhoz, így képes megdőlni kanyarodás során. A hátsó rész végig stabilan áll a kanyarokban, anélkül, hogy bedőlne az út irányába. Az elektromos lánchajtással kiegészülve – ami azonnal beindul, amint a kerékpáros pedálozni kezd, s meghajtja a hátsó két kereket – mindez a hagyományos kerékpároknál megszokott tekerési élményt garantálja.

 

Amellett, hogy a kétkerekű kivitelhez képest jóval nagyobb menetstabilitást biztosít valamennyi időjárási viszony közepette, a hátsó kerekek fix tengelyének köszönhetően sokoldalú „pick-up” stílusú rakodófelületet is kínál. A kerékpár hátsó része innovatív moduláris rendszerben bővíthető, annak függvényében, hogy a felhasználó gyermekek vagy csomagok szállítása mellett dönt. A moduláris kialakítás szabad utat enged számtalan egyéb felhasználói forgatókönyv számára is.

 

A teherszállító felület fix tengelyű kialakításának további előnye, hogy a kerékpáros szinte alig érzi meg a felhelyezett plusz súlyokat, vagyis a csomagok biztonságban, stabilan szállíthatók, kellemes kerékpározási élmény mellett. A BMW Group nem tervezi a Concept DYNAMIC CARGO gyártását saját üzemeiben, de jelenleg is folynak a tárgyalások a lehetséges licenckedvezményezettekkel.

 

Hasonlóképpen a közösségi használatú hálózatoknak köszönhetően, az elektromos rollerek ma már megkerülhetetlen részei a városi közlekedésnek. Használatukkal a városban közlekedők villámgyorsan képesek megtenni a célpontjukhoz vezető utolsó kilométereket, miközben rugalmas használhatóságot és zéró helyi károsanyag-kibocsátást garantálnak. A magántulajdonú elektromos rollerek száma eleddig relatíve alacsony. A biztonságosan vezethető, robosztus modelleket méretük miatt nehéz a tömegközlekedési eszközökön vagy autóval szállítani, míg a kisebb, hordozható modellek stabilitása hagy kívánni valót maga után.

 

A Concept CLEVER COMMUTE formájában a BMW Group egy olyan elektromos rollert tár a közönség elé, amely a tömegközlekedési eszközökön való utazás/autóban történő szállítás jegyében összecsukható, ugyanakkor megbízható menetstabilitást ígér. „Tömegközlekedési üzemódban” a lábtartó oldalai felhajthatók, a hátsó kerék pedig beforgatható az így kialakuló apertúrába. A mechanizmussal lerövidíthető a modell kerekei között mért távolság, ezáltal fennakadás nélkül szállítható a mozgólépcsőkön, ami kiemelt fontossággal bír egy esetleges metróval megtett út esetén.

 

A gurulós bőröndökhöz hasonlóan, ebben az állapotában két keréken is húzható a roller. Az első kerékbe szerelt motor ráadásul elektromos impulzusokkal segíti a masina rámpákon való felfelé jutását. Az elektromos roller kis méretének köszönhetően összehajtott állapotban díjmentesen szállítható valamennyi tömegközlekedési eszközön. A Concept CLEVER COMMUTE összehajtott állapotban elfér a kisebb autók csomagtartójába is, míg a nagyobb autókban egyszerre több is szállítható.

 

Mindkét koncepciójármű esetén az elektromos teljesítmény az adott alkalmazási mód fényében skálázható. A városi használat szempontjából kiemelten fontos az akkumulátor tölthetőségének módja is: a járművek energiaforrásai kiemelhetők, így könnyedén feltölthetők lakásokban is.

Tóth Gábor Ákos

Előző

Limitált múltidézés a Fordtól...

Következő

Nem trendi játékautó...

Kövess minket!