Plug-in hibrid meghajtás, 95%-ban új alkatrészek, Tazuna koncepció, beszédvezérlés és még sok más finomság az új Lexus NX-ben.
Kellemes budai golfpálya konferenciatermében járunk, bejelentkezés pipa, védettségi kártya beolvasva, welcome drink a kézben: a Lexus magyarországi csapata a házigazda, az újdonsült „háziállatok” pedig már panoráma előtt pózolnak. Az NX 350h és 450h+ nevekre keresztelt jószágok megszólalásig hasonlítanak az őket megelőző példányokra, ugyanakkor jó néhány ponton újdonságokat fedezhet fel a figyelő szem: a megreformált orsó formájú hűtőrács, L-alakú lámpatestek, valamint az embléma új alakja.
A belső tér kialakítását is dicséret illeti, hiszen a praktikum itt is a vonzó küllemmel párosul: head-up kijelző a biztonságosabb vezetésért, Lexus Link alkalmazás, elektromos ajtónyitó-rendszer és 64 színben elérhető hangulatvilágítás teszi otthonossá és személyre szabottá a járművet. Az Apple-kedvelők figyelmébe ajánlom a ’Hey, Lexus’ funkciót, mely Siri tudását hozza el autójukba, akár már magyar nyelven is.
Az úgynevezett Tazuna koncepció (mely japán kifejezés a nyugtalan lovakat megzabolázni próbáló zsokéra értendő) mentén haladva olyan elemekkel bővült a belső tér, melynek köszönhetően indulás előtt klímát, fűtést, akár parkolást is intézhetünk telefonunk segítségével. Takeaki Kato, a típus főmérnöke így magyarázza:
„Az új NX fejlesztésének középpontjában az állt, hogy a modell tökéletesen megfeleljen az ügyfelek különböző életstílusának a világ minden pontján. Mindezt legfőbb erősségei teljes megújulásával teszi, beleértve az elektrifikációt, a formatervet, a vezetési élményt és a fejlett technológiákat, amelyek magasabb szintre emelése még vonzóbbá teszi a típust.”
Teljesítmény terén is maradandót alkottak a tervezők: az NX 450h+ az első plug-in hibrid autója a márkának, 306 lóereje és 63 kilométeres elektromos hatótávja ellenére 40g/km alatt van a CO2 kibocsátása, emellett az NX 350h hibrid rendszert, 22%-os teljesítménynövekedést és 10%-kal alacsonyabb kibocsátást kínál. Plusz pont, hogy a fejlesztés szakaszában hivatásos autóversenyzők is részt vettek teszteléseken a tökéletes menetdinamika elérésének érdekében.
Íme, még több műszaki adat az erre vágyóknak:
HAJTÓMŰVEK |
NX 350h |
NX 450h+ |
Típus |
HEV |
PHEV |
Motor |
Soros négyhengeres |
Soros négyhengeres |
Motor hengerűrtartalma (l) |
2,5 |
2,5 |
Akkumulátor típusa |
Lítiumion |
Lítiumion |
Max. teljesítmény (LE/kW) |
242/178 |
306/225 |
Váltó |
Hibrid váltómű |
Hibrid váltómű |
Hajtáslánc |
Elsőkerékhajtás vagy összkerékhajtás |
Összkerékhajtás |
Ugyan az új modell alapcsomaggal ellátott, úgyszólván „fapados” verziójának ára vetekszik egy egyszobás lakás árával, botorság lenne ezt túlkapásnak nevezni, mikor a márka a BMW és Audi SUV modelljeivel száll ringbe a vevőkért.
Az új Lexus NX modell a június 12-i bemutatását követően 2021 utolsó negyedévétől válik majd elérhetővé a vásárolni kívánók számára.
Tóth Lili