Hab a tortán – japán recept a családnak

Az új Toyota Yaris Cross magasabb üléspozíciót és emelt hasmagasságot kínál, fogyasztása döbbenetesen alacsony, egyszóval szintet lépett.

 

A Toyota Yaris Cross tengelytávja hasonlóan az ugyanazon a franciaországi gyártósoron összeszerelt Toyota Yarishoz 2560 milliméter, de a jármű 240 milliméterrel hosszabb, mivel első túlnyúlása 60, hátsó túlnyúlása pedig 180 milliméterrel nagyobb. A karosszéria 90 milliméterrel magasabb és 20 milliméterrel szélesebb. Ennek köszönhetően az utastér jóval tágasabb. És ez, családi autó ide vagy oda, de mindent visz.

 

Szó szerint, ugyanis a csomagtér 320 literes (amúgy 4×4 nélkül 397 literes), de mivel lehajthatók a háló ülések, ilyenkor 1097 liternyi, síkpadlós térfogattal gazdálkodhatunk. A Yaris Cross a Toyota első olyan kompakt SUV-modellje, amelyben a hátsó üléssor 40/20/40 arányban, az állítható csomagtérpadló pedig 60/40 arányban osztható. A csomagok csúszkálását akasztók és állítható hevederek akadályozzák meg.

 

Az utasteret egyszerű formák és szokatlanul sok funkció uralja: rég ültem ennyire jól felszerelt kisautóban. A színes információs kijelző jól áttekinthető, a középkonzol tetején trónoló nagy érintőképernyő gazdagon tájékoztat. Kifejezetten prémiumhatást kelt a nagy méretű, színes, szélvédőre vetített kijelző.

 

Az elektromosan hat irányban mozgatható üléseken könnyen és gyorsan beállítható az ideális üléshelyzet. A kiforduló/lebillenő vezetőülésnek köszönhetően könnyű a ki- és beszállás, és a hideg napokon kellemes komfortot jelent a kormány- és ülésfűtés. A hibrid modellekhez egy váltóáramú, 100 volt feszültségű, 1500 watt teljesítményű csatlakozó is rendelhető, amiről számos elektromos készüléket lehet működtetni, s

őt vészhelyzetben – például áramszünet esetén – az autó áramforrásként is szolgálhat.

Tesztautónkban 1,5 literes, 116 lóerős negyedik generációs hibrid rendszer dolgozott. A benzines önmagában 92 lóerős, a kiegészítő villanymotor 80 lóerős, azonnal érkező nyomatékcsúcsa 141 Nm.

 

Az összkerekes változatban hátul is található egy kisebb elektromos gép (legnagyobb nyomatéka 52 Nm, maximális teljesítménye 5 lóerő), de ez nem tesz hozzá a rendszerteljesítményhez, direktben hajtja a hátsó tengelyt, amennyiben szükséges, vagy erre utasítást adunk. Az akkumulátor lítiumionos, feszültsége 177,6 V. Az autó mindig elektromos módban indul, de hamar felmordul a jellegzetes hangú háromhengeres. Álló helyzetből 100 kilométer/óra sebességre 11,8 másodperc alatt gyorsul fel, végsebessége 170 kilométer/óra, szóval, nem egy rakéta, de nem is annak szánták.

 

A Yaris Cross persze rossz úton nem tagadhatja meg kisautós gyökereit, remeg és tompán felüt a kátyúkon. Normál haladás közben elsőkerékhajtású, de ha az út csúszóssá válik, az összkerékhajtás automatikusan bekapcsol, hatásosan fokozva ezzel az utasok biztonságát. Egy manuális üzemmód kapcsolóval a vezető kiválaszthatja a menetstabilitást tovább javító terepbeállításokat. Kormányzása közvetlen, jól fordul a kocsi, terepen is kellemes vezetni. Fogyasztása döbbenetesen alacsony: főként országúton és városban közlekedve 5 literes átlagfogyasztást mértünk, ami kimagaslóan jó érték ebben a kategóriában.

 

Az ötcsillagos törésteszttel rendelkező Yaris Crossban alapfelszereltség a gyártó legújabb aktív biztonsági csomagja: a járművek mellett a gyalogosokat (nappal és éjszaka) és kerékpárosokat (nappal) is felismerő ütközést megelőző biztonsági rendszer segít elkerülni a baleseteket, vagy mérsékelni azok súlyosságát. A másodlagos ütközést megelőző fékezés itt mutatkozik be először egy Toyota kompakt SUV-modellben: ha baleset miatt kinyílik valamelyik légzsák, a rendszer önműködően aktiválja a fékeket és a féklámpát, lelassítva a járművet, így kisebb eséllyel következik be egy másodlagos ütközés.

Tóth Gábor Ákos