A múlt heti Goodwood-i Speed Fesztivál középpontjában az MG centenáriuma állt, de villantott a Red Bull is az RB17 "hiperautóval".
A fesztivál minden alkalommal megújul, már régóta több, mint amikor veteránautósok rohangáltak körbe-körbe a lord versenypályáján. Számos nagy múltú gyártó itt libbenti fel a fátylat aktuális újdonságáról, s ma már ott tartunk, hogy a kínai villanyautósok is kötelezőnek érzik a megjelenést.
Nomen est omen: ezúttal a Nanjing Automobile Group tulajdonában lévő MG Motor volt a 2024-es Goodwood-i Speed Festival központi részének főszereplője - a márka 100 éves fennállását ünnepli (a kínaiak 2005-ben vették meg a patinás, ám végül becsődölt brit céget).
A Nagy Britanniában évtizedes múltra visszatekintő autós kerti party-k egyik legnagyobb és legfontosabb rendezvényének a Sussex megyei Goodwood House adott otthont ezúttal is. A főszereplő az MG várva várt tisztán elektromos roadstere, az MG Cyberster volt, ami egy új generációs sportautó.
Az MG-k egyébként 1948 és 1966 között szinte állandóan jelen voltak a versenypályán – ezt szimbolizálja a Goodwood Ház előtt az új modell mellett kiállított leghíresebb előd, egy gyönyörű 1964-es Mk1 MGB Roadster, 1,8 literes BMC motorral. Az utód Cyberster az ígéretek szerint kétféle hajtáslánccal lesz elérhető: a bevezetéskor kapható 400 kW-os (544 LE), 725 Nm-es, összkerékhajtású, duplamotoros variáns 3,2 mp alatt gyorsul majd 100 km/órára. Később várható egy hátsókerék-hajtású, 224 kW-os (305 LE) verzió is, amely 77 helyett 64 kWh kapacitású akkut kap, és 520 kilométeres hatótávolságot ígér az erősebb modell 579 kilométerével szemben. (Ezek a számok természetesen a megengedőbb kínai normát tükrözik, az európai WLTP szabvány szerint várhatóan érdemben alacsonyabb értékeket kapunk majd.)
A Cyberster 4535 x 1913 x 1329 mm-es befoglaló méreteihez 2690 mm-es tengelytáv társul, a menetkész tömeg 1985 kg. A fékeket a Brembo szállítja, a futómű fejlesztéséhez a Ferraritól csábítottak át egy F1-es mérnököt. A modell indulóára várhatóan 41.000 USD, azaz nagyságrendileg 15 millió forint lesz.
Apropó F1: az autózás rajongóinak minden bizonnyal leesett az álla, amikor a 2024-es Goodwood Festival of Speeden a Red Bull Advanced Technologies bemutatta a világ legújabb hiperautóját, az RB17-et. A lehengerlő külsejű jármű gyakorlatilag egy kétüléses F1-es autó, melyet a RBAT-vel karöltve a Forma-1 történetének legsikeresebb tervezője, Adrian Newey alkotott meg.
Adrian Newey és a Red Bull Advanced Technologies úgy tervezte meg az RB17-et, hogy egy F1-es autó teljesítményét nyújtsa egy kvázi hétköznapi kétüléses autóban. Az aszfaltvasalóban a leszorítóerő és a légellenállás aránya közelebb áll egy repülőgéphez, mint egy autóhoz.
Az alváz a súly minimalizálása érdekében szénszálas monocoque, a teljesítményt pedig egy középre szerelt V10-es szívómotor adja, amely 15 000 fordulat/percnél vörösre vált. Az erőátvitel a hátsó kerekekhez egy szénszálas sebességváltón keresztül történik. A 900 kg-nál kisebb tömegű és több mint 1200 LE teljesítményű RB17 F1-nek megfelelő köridőket és 350 km/h feletti végsebességet képes produkálni, fékezéskor körülbelül 5 GHz-et húz, mindezt úgy, hogy közben könnyen kezelhető marad.
Az RB17-ből mindössze 50 modell kerül értékesítésre, amivel a tulajdonosok a világ legnagyobb pályáin megrendezett versenyekhez csatlakozhatnak. Az RB17 nevet gondos választás előzte meg, így az autó a F1-es csapattól származó, már nem használt futóműnevet vette fel. Max Verstappen 2021-ben az RB16B-vel szerezte meg első világbajnoki címét, majd 2022-ben a holland megvédte címét, és segített bebiztosítani a konstruktőri elsőséget az RB18-assal. A kettő között viszont nem volt új autó, s mivel az RB17 kimaradt, ezt a nevet kapta meg a most bemutatott hiperautó. A mérvadónak számító autoblog.com szerint a kocsi ára 5 millió font, átszámítva 2,2 milliárd forint lesz.
Tóth Gábor Ákos