2022. Június 29. | Péter, Pál
Előző

Limitált szériás bajor lézercsík...

Következő

A különutas japán ...

Füreden partiztak a veteránok

Két év kényszerszünet után május 13. és 15. között ismét megrendezték Balatonfüreden a régió egyik legnagyobb klasszikus járműkülönlegességeket felvonultató seregszemléjét.

 

A pandémia következményeként két éven át nélkülözniük kellett a klasszikus járművek rajongóinak a Balatonfüred Concours d’Elegance-t, de az elmúlt hétvégén visszatértek az autócsodák a festői Tagore sétányra. Az évek óta sokezer látogatót vonzó, a FIVA (Fédération Internationale des Véhicules Anciens / Történelmi Járművek Nemzetközi Szövetsége) által akkreditált, szabadon látogatható eseményen idén négy kategóriában versengtek a járműkülönlegességek.

 

A veterán és vintage kategóriában az első világháború előttről, illetve az 1919-1942 közötti időszakból származó személy-, sport- és versenyautók, a classic és youngtimer kategóriában pedig az 1945 és 1985, illetve 1986 és 1995 között gyártott járművek indulhattak. Idén a Tagore sétányon egy valódi különlegességgel is találkozhattunk, egy 1948-as Rolls-Royce Silver Wraith-szel, melynek első tulajdonosa az indiai Nabha tartomány maharadzsája volt.

 

A Concours d’Elegance története egyébként a 17. századi francia arisztokraták világához vezethető vissza, akik a nyári hétvégéken felvonultatták lovas kocsijukat Párizs parkjaiban. A ’20-as, ’30-as évek Magyarországán is közkedvelt eseményeknek számítottak az efféle mustrák, amelyeket először a Margitszigeten, majd a lóversenypályán rendeztek meg. Itt a „legelegánsabb pesti nők és autók” gyűltek össze, a hölgyek a rendezvényre külön ruhakölteményekkel készültek, az urak nemegyszer egyedi, különleges karosszériát rendeltek autójuknak.

 

A Tagore sétányon a hétvégén kiállított járművek között egy közel 100 éves Citroën is felvonult. Az AC4 nemcsak családi autó volt, hanem elvitte a terményes zsákokat, kosarakat a piacra, vagy a házhoz járó mesterember anyagait, szerszámait is. Karosszériájának hátfala ezért lenyitható, könnyű kivenni a hátsó ülést, és levenni a vászontetőt. A szép nagy raktér ellenére az autó megőizte szemrevaló formáját. Bemutatkozott egy 1913-as Town Car felépítményes Mercedes is. Az a hír járja az autóról, hogy egy dúsgazdag amerikai vállalkozó rendelte meg, aki még a jármű elkészítése előtt, 1912-ben életét vesztette a Titanicon. A verseny rangidőse mindazonáltal egy francia autó, az 1907-ben gyártott Lorraine Dietrich volt.

 

Az 1937-ben Brnoban gyártott ZET5 is figyelemreméltó jármű volt. A cég egyik utolsó személyautó-típusából összesen 357 példány készült. A különleges felépítményű autóból II. Károly román király is vásárolt egyet. A Füreden látható Plachy karosszériás roadster a Veteran Arena múzeum gyűjteményének ékessége, első tulajdonosa a fényűző életet élő Vlasta Burian cseh színész, komikus, énekes és színháztulajdonos volt.

 

Az idei fődíjat végül egy 1930-as Isotta Fraschini luxusautó vitte el. Mint kiderült, a tulajdonos az utolsó pillanatban jelentkezett a versenyre. Karol Pavlu Szlovákiából az utóbbi években több különleges autóval is részt vett a rendezvényen. Ezúttal egy 1930-ban készült Castagna-karosszériás, Isotta Fraschini 8A SS luxusautóval nyerte el a fődíjat. A korszak egyik legdrágább luxusautója 150 km/h sebességre volt képes. Az autó korábban a Pebble Beach Concours d’Eegance és a Villa d’Este Concorso Eleganza rendezvényeken is nagy sikert aratott.

Tóth Gábor Ákos

 

Előző

Limitált szériás bajor lézercsík...

Következő

A különutas japán ...

Kövess minket!