2022. Július 02. | Ottó
Előző

Ranger és Amarok: új világnézet...

Következő

Tágas és előkelő: BMW „kanapé”...

Franciák szerint a jövő

Egyre több helyről hallhatjuk, hogy a jövő az elektromos közlekedésé. De vajon csak a szakemberek gondolják így, vagy a fogyasztók is osztoznak optimizmusukban?

 

A fogyasztók villanyautókba vetett bizalmát és optimizmusát semmi nem mutatja meg pontosabban, mint az, hogy milyen jövőt szánnak gyermekeiknek. Pontosan erre volt kíváncsi a Peugeot, amikor egy reprezentatív felmérés keretében feltérképezte a brit tinédzserek autós oktatási kilátásait és terveit. A megkérdezett szülők negyven százaléka eleve nem gondolkodik belső égésű motorban, és azt szeretné, ha gyermeke rögtön villanyautón tanulna meg vezetni.

 

Ez az arány tökéletesen egybevág az előrejelzéssel, amely az évtized végére 40 százalékos piaci részesedést jósol Európában a hálózatról tölthető járműveknek, és megerősíti az autógyártók elkötelezettségét az emissziómentes mobilitási technológiák fejlesztése iránt. Ugyanakkor nem hagyható figyelmen kívül azoknak a szülőknek a véleménye sem, akik szerint villanyautón nehezebb megtanulni vezetni.

 

Mivel háromból egy szülőt (28%) aggaszt ez a gondolat, a Peugeot érdekes kísérletre szánta rá magát. 10-16 éves fiatalok egy csoportját arra kérte, hogy vegyenek részt egy kifejezetten villanyautókra szabott oktatási programban. A jogosítványtól még messze álló fiatalok Peugeot e-208 városi villanyautók volánja mögött végeztek el alapvető manővereket, és kaptak áttekintést a töltés folyamatáról, illetve az energiatakarékos vezetés fortélyairól és alapszabályairól.

 

A rövid oktatást követően máris ügyesebben, takarékosabban tudtak vezetni a zárt pályán, mint szüleik, ezzel igazolva, hogy az elektromos járművek tudatos vezetése gyakorlatilag ösztönösen elsajátítható – hogy a kézenfekvő hasonlattal éljünk, gyerekjáték. Ennek fényében egyáltalán nem meglepő, hogy az említett kérdőívből az is kiderült: négyből egy családban folyamatosan arra biztatják szüleiket a gyermekek, hogy váltsanak elektromos közlekedésre.

 

Valószínűleg a hagyományos autó elképzelés is megújul, a tervezők egyre vadabb koncepciókkal állnak elő – és az sem véletlen, hogy a franciák ebben is kitűnnek. A teljesen rendhagyó AMI-t a Citroën mérnökei elsősorban azoknak tervezték, akik egy rendkívül karakteres és határozott egyéniségű, könnyen használható elektromos eszközre vágynak.

 

A praktikus tulajdonságai miatt vonzó tanulmány egy hétvégi kiruccanásokra, tengerparti nyaralásra vagy zöld környezetben való kikapcsolódásra termett közlekedési eszköz. A modell a villanymeghajtásnak hála zaj és szén-dioxid-kibocsátás nélkül közlekedik, és mivel nincsenek ajtók, utazás közben tökéletesen eggyé válhatunk a környezettel.

 

A nagy, erősen barázdált kerekein stabilan ülő My AMI Buggy kifejezetten masszív, harcedzett benyomást kelt, amit az első és hátsó gallytörő rácsok, fényszórószegélyek és -védők, lökhárítók, valamint a márkajelzést hordozó plasztronok csak tovább erősítenek. Kétoldalt a szabadidős sziluett elmaradhatatlan elemei az újratervezett sárvédő-szélesítések és az ajtók alján elhelyezett védőcsövek. A tetőcsomagtartó és rajta a pótkerék szintén a kaland-jelleget hangsúlyozzák. A tető elején elhelyezett LED-es fénysáv bátran néz szembe az éjszakával és a köddel.

 

Az ajtók helyén rossz időben behúzható, cipzárral záródó, átlátszó vízhatlan fóliát találunk, a felső részén a hagyományos járművek üvegablakaira emlékeztető nyílással. A praktikus védőfólia eltávolítható és összetekert állapotban, a hozzá készült huzatban az ülések mögött tárolható. A szélvédő fölött a tető folytatásában egy ellenző véd az időjárás viszontagságaitól.

 

A nagyméretű terepgumik és a matt arany felnik mindenféle útfelületen jó tapadást és fokozott stabilitást biztosítanak, miközben a jármű alapstílusával is jól harmonizálnak. Noha a tervezők fantáziája szabadon szárnyalhatott, végig ügyeltek arra, hogy reális és hatékony tanulmány szülessen. Ám hogy ebből mikor lesz gyártható modell (lesz-e egyáltalán), az bizonyára nem 2022, hanem a távolabbi jövő zenéje.

Tóth Gábor Ákos

Előző

Ranger és Amarok: új világnézet...

Következő

Tágas és előkelő: BMW „kanapé”...

Kövess minket!