Ember és autó: BMW világkép 2023

A Las Vegasban minap megrendezett Szórakoztató Elektronikai Kiállítás sztárja vitathatatlanul a BMW i Vision DEE tanulmányautó volt.

 

A napokban jelentették be, hogy a koronavírus okozta két éves kimaradás után a Villa Erba területén 2023. május 19-21. között ismét megrendezik a Concorso d’Eleganza Villa d’Este találkozót. A történelmi autócsodák legendás szépségversenyének hőn áhított elismeréseiért ismét exkluzív kategóriákban szállhatnak versenybe az indulók. Az esemény legnívósabb díja ezúttal is a BMW Group trófeája lesz, amelyet tekintélyes zsűri ítél oda a hétvége abszolút győztes négykerekűjének. Emellett a szervezők a 75. születésnapját ünneplő Porsche történelmét is külön kategóriával ünneplik.

 

A múltidéző találkozó ugyan még a jövő zenéje, ám ezt a jövőt a BMW már a minap megelőlegezte, mégpedig a Las Vegasban megrendezett 2023-as Szórakoztató Elektronikai Kiállításon. Az ott felvonultatott  i Vision DEE tanulmányautó egy futurisztikus, középkategóriás limuzin, amelyet új, végletekig leegyszerűsített formanyelv mentén álmodtak meg a tervezők. A koncepció „DEE” hűen tükrözi a tanulmányautó célkitűzését: létrehozni a valaha volt legszorosabb kapcsolatot az ember és az autó között.

 

A jövő digitális funkciói messze túlmutatnak a ma ismert hangvezérlésen és vezetést támogató rendszereken. A BMW Head-Up kijelző eközben a szélvédő teljes területére kiterjed, idő előtt hozva el a jelenbe a következő járműnemzedék egyik újítását: 2025-től ez az innováció a NEUE KLASSE modellgeneráció tagjaiban elérhetővé válik. Intelligens, már-már emberi adottságainak köszönhetően a jármű nem csupán a valós vezetési szituációkban, de a digitális világban is a vezető állandó társaként van jelen. A műszerfalon elrejtett szenzorok használatával a vezető öt lépés közül választhatja ki, hogy az újgenerációs kijelző mennyi digitális tartalmat vetítsen ki elé: az analóg információktól kezdve, a vezetéshez kapcsolódó információkon, a kommunikációs rendszerek tartalmain és a kiterjesztett valóság kivetítésén keresztül, egészen a virtuális világba történő teljes megérkezésig.

 

A technológia ugyanakkor csak akkor válik láthatóvá, ha a vezető aktiválja azt. Az utastérben a függőleges központi küllőjű, szokatlan kialakítású kormány érintés-érzékeny felületének köszönhetően számos járműfunkció már ujjmozgatással is vezérelhető. A digitális élmény már az autón kívül kezdetét veszi, a bajor prémiummárka ügyfelének személyes preferenciái szerint összeállított üdvözléssel: a technológia ehhez grafikai elemeket, fényhatásokat és hangokat kombinál. Az interakció legegyszerűbb, legintuitívabb formáját természetes élőbeszéd teremti meg, amely az ember és az autó közötti tökéletes megértést teszi lehetővé.

 

Az autó zárt hűtőrácsa és első fényszórói egy közös figitális ikont alkotnak (a fizikai elemek és a digitális megoldások fúziójaként), amellyel az autó különböző „arckifejezéseket” képes felvenni. Ez azt jelenti, hogy a BMW i Vision DEE tanulmányautó képes beszélgetni az emberekkel, miközben olyan hangulatokat és gesztusokat is képes vizuálisan megjeleníteni, mint például az öröm, a döbbenet vagy a jóváhagyás. Mi több, arra is képes, hogy üdvözléskor az oldalsó ablakra vetítse vezetője profilképét, hogy ezzel még személyesebbé tegye az interakciót.

 

Különlegesség, hogy az i Vision DEE a világ első négykerekűje, amely teljes spektrumon színváltó karosszériát visel: nem csupán a fekete és a fehér árnyalatok látványos játékára képes, hanem a színskála teljes palettáján, teljes egészében változtatható és egyedileg konfigurálható megjelenítést garantál. Az autó formanyelvét végletekig leegyszerűsítve álmodták meg a készítők, hogy kizárólag a digitális élményre és a márka esszenciájára helyezzék a hangsúlyt. A koncepció a bajor prémiumgyártó limuzin modelljeinek jellegzetes, három részre osztott karosszériáját viseli, amely a BMW legnépszerűbb modellsorozatainak sajátja. A mérnökök egytől egyig újragondolták és „figitális” ikonokkal helyettesítették az olyan meghatározó stílusjegyeket, mint például a vese alakú hűtőrács, a dupla ikergyűrű-motívummal dolgozó első fényszórók és a Hofmeister kink.

 

Egy tanulmány természetesen még sok változáson megy majd keresztül, szerencsére ez nem mondható el a cikk elején említett gyönyörűséges old timerekről, amelyek közül remélhetőleg jó pár ellátogat majd a Concorso d’Eleganza balatonfüredi testvér rendezvényére is, ám ennek időpontjáról egyelőre még nincsenek információk.

Tóth Gábor Ákos