Egy elegáns japán szan

Látszanak ez elődök vonásai, de mégis egy teljesen új designt kap a vásárló, s ahogy a Qashqaitól már megszokhattuk, igazán karakteres, nem lehet mással összetéveszteni.

 

Ez a mostani verzió talán még egy kicsit sportosabb és trendibb, mint elődei. Az autó elejét a nagy LED-es fényszórók határozzák meg, az első sárvédőkkel és a hűtőmaszkkal teljesen egyedi megjelenést adnak. A lámpa formája is innovatív, egy elnyújtott C alakot formáz. Oldalról is szép, a 17 colos dögös felnik csak fokozzák a vizuális élményt, ahogy az elvékonyított hátsó lámpák formája is. Beülve mutatja meg az igazán megváltozott arcát az új Qashqai, az utasok nagy örömére itt fejlődött a legtöbbet. Lejárt az olcsó hatású anyagok kora, egészen térdmagasságig kellemes, puha műanyagok ölelnek körbe, díszvarrások futnak végig a műszerfalon és az ajtókon.

 

A kapcsolók, gombok kellemes ellenállással, kis erővel működtethetőek, minimális a karcot, ujjlenyomatot vonzó lakkozott műanyag felületek aránya. Az érzet az, hogy ez egy luxuskategóriás autó. Igazán szépek a steppelt Nappa bőr kárpitozású ülések, amelyek elektromosan állíthatók és még masszírozni is tudnak, ami egy hosszabb fárasztó utazás alatt maga a mennyország. A látványt és a kényelmi szintet emeli még a kifejezetten jó fogású, alul lapított és fűthető kormánykerék is. De a kocsi belső tere amúgy is nagyon funkcionális és kényelmes. Hátul is van elegendő hely, dupla pohártartós középső könyöklőt hajthatnak le a hátsó sorban ülők. A csomagtérajtó láblendítésre , vagy gombnyomásra nyílik és csukódik. Alapesetben 461 literes, de ha a hátsó sor üléstámláit ledöntjük 1593 literes lesz.

 

Digitális szolgáltatások terén is sokat lépett előre a típus, a 12,3 colos műszeregység teljesen digitális, analóg műszerek már az alapkivitelben sem kerülnek ebbe a típusba. Ha ez kevés volna, 10,8 col méretű, szélvédőre vetített head-up display egészíti ki az információátadást. Utóbbi erős napsütésben is jól látható, élénk színeivel minden fontos információt közöl, amire vezetés közben szükség lehet.


A fedélzeti rendszer kapta a legkisebb, de a funkciók eléréséhez bőven elegendő 9 colos kijelzőt. Természetesen van Android Auto, és Apple Carplay, amelyekkel telefonunk funkciói “az autóba költöznek”, a mobilt pedig a váltó előtt kialakított öbölben egy igen komoly teljesítményű, 15 wattos vezeték nélküli töltőfelület várja, hogy a gabalyodó vezetékekkel se kelljen vesződni. Kapunk fedélzeti wifi-rendszert, és gyári mobilos applikációt, amivel az autó több funkcióját elérhetjük távvezérléssel.

 

A minden földi jóval, vagyis a legmodernebb technikával( 360 fokos felülnézeti tolatókamera, sávtartó adaptív tempomat, 7 légzsák, a legújabb balesetmegelőző rendszerek) felszerelt autónak jó a vezetési élménye is.

 

Jelenleg a Qashqait csak az 1,3 literes, turbós benzinmotorokkal vehetjük meg, de ebből is két változat van. Tekna felszereltségű 156 lóerős autónk nem volt egy rakéta, nulláról százra 9,5 másodpercre van szüksége. A fogyasztása a gyári adatok szerint 6,3-6,5 l/100 km. Nálunk 6,8 jött ki, persze legtöbbször a sport fokozatban (mert ez is állítható). Ellátták egy 12 voltos mild hibrid rendszerrel, aminek jellemzője, hogy 8 km/óra alatt kisebb lassítások során kiterjeszti a stop-start fázisokat.

 

A mozgási energia egy részét az első ülés alatt lévő lítiumion-akkumulátorban tárolja. A folyamatosan változó áttételű, vagyis CVT váltó (X-tronic névre keresztelték) a kormány mögé szerelt kapcsolófülekkel is irányítható, szoftveresen meghatározott, virtuális sebességek között lépkedve. Ennek a fokozatmentes egységnek a működése már sokkal jobban hasonlít egy hagyományos, hidrodinamikus automata váltóéhoz, elődjeivel ellentétben nincs állandóan, egy fordulatszámon bőgő motor, a virtuális fokozatokkal szinte alig észrevehető a CVT-technológia.

 

Az alapvetően családi autónak szánt Nissan Qashqai szériafelszereltségének része még az ütközésmegelőző rendszer, ami gyalogos- és kerékpáros-felismeréssel dolgozik.

Tóth Gábor Ákos