2022. Május 22. | Júlia, Rita
Előző

A Micra N-Design az új Juke?...

Következő

Ford VS Covid-19: 1-0...

Digitális autózás: színek és hangok

A My Modes vezetési üzemmódok lehetővé teszik, hogy a vezető az utastér atmoszféráját aktuális hangulatához és a kívánt vezetési élményhez igazítsa.

 

A 2022-es Szórakoztató Elektronikai Kiállítás nyitónapján a müncheni központú vállalatcsoport bemutatta a forradalmi E Ink technológiával szerelt BMW iX Flow koncepciót, mely képes megváltoztatni a karosszéria színét a vezető utasítására. A technológia alapját egy speciálisan kifejlesztett fólia adja, amely elektromos hatásra képes más színbe öltöztetni a karosszériát, amelynek árnyalata így a felhasználó tetszése szerint változtatható. A színváltó karosszéria elektroforetikus technológiája az e-könyv olvasókban is használt E Ink technológia műszaki alapjaira épül.

 

A változtatható színű karosszéria az utastérben uralkodó hangulathoz és az autó hatékonyságához is nagymértékben hozzájárul. Hiszen a világos és a sötét színek eltérő mértékben verik vissza a napfényt és így a hőenergia-felvétel tekintetében is más hatást gyakorolnak. A fehér felület sokkal több napfényt ver vissza, mint a fekete, így az autó és az utastér erős napsütésben és magas külső hőmérsékleti viszonyok közepette jelentkező felmelegedése a karosszéria színének halványításával mérsékelhető. Hűvösebb időben ugyanakkor a karosszéria sötétítése segíthet abban, hogy az autó érezhetően több meleget nyerjen ki a napfényből.

 

A karosszéria színének megváltoztatása mindkét esetben hozzájárul a légkondicionáló berendezés terhelésének csökkentéséhez, amely így az elektromos rendszer energiaszükségletét, és mint ilyen, az autó üzemanyag- és energiafogyasztását is mérsékli. Egy tisztán elektromos meghajtású autó esetében ez az egy feltöltéssel megtehető tisztán elektromos hatótávolság növelését is jelenti.

 

A vezetés zéró emissziójú élményét hamarosan hamisítatlan hajtáslánc- és menethangok fogják fokozni a Grammy-, illetve Oscar-díjas filmzeneszerző, Hans Zimmer jóvoltából. A vállalatcsoport akusztikai mérnökei 2009 óta dolgoznak a hálózatról tölthető modellek mesterségesen létrehozott hangjain, hogy a gyalogosok és a kerékpárosok figyelmét felhívják a zéró emisszióval közeledő járművekre.

 

„Olyan hangokat hoztunk létre, amelyek járműveink szépségét és sokszínűségét éltetik, és amelyek mozgásba hozzák az embereket” – mondta Renzo Vitale zeneművész, a BMW Group modelljeinek hangzását összeállító részleg kreatív igazgatója.

 

A tisztán elektromos meghajtású BMW modellek által kibocsátott hajtáslánc- és menethangok az aktivált üzemmódtól függően változnak, az egyes modellekbe integrált hangspektrumok tartományán belül. A My Modes üzemmódok a vezető személyes preferenciáihoz igazodva teremtenek az utastérben átfogó felhasználói élményt.

 

A különböző üzemmódokhoz komponált hangzásvilágok eltérő hangformákból állnak össze, amelyek között hagyományosabb és teljesen új stílusok is megtalálhatók. A hangzásvilág alapjait minden esetben az emberi hangok és a klasszikus hangszerek adják, de a különböző hangok előállításához mechanikus hangokat és szokatlan kombinációkat is alkalmaztak a készítők. A női hangokkal fűszerezett, üveghenger segítségével rezgésbe hozott gitárhúr hangja például csak egy a BMW i4 Comfort üzemmódjában hallható dallamok közül.

Az Expressive és Relax névre keresztelt üzemmódok egyedülálló hangzásvilággal debütálnak, különösen jelentős hatást gyakorolva az utazás során átélt emocionális élményre.

 

Expressive üzemmódban a hangzásvilágot nagy kontrasztokkal dolgozó neonszínek és absztrakt minták kísérik a műszerfal kijelzőjén, míg a Relax üzemmód lágy, finom és harmonikus hangkompozícióval kényezteti a bajor prémiummárka ügyfeleit, nyugodt és pihentető utazási élményt ígérve.

Tóth Gábor Ákos

Előző

A Micra N-Design az új Juke?...

Következő

Ford VS Covid-19: 1-0...

Kövess minket!