2021. Október 22. | Előd
Előző

Miért szeretem az autómat?...

Következő

A terminátor neve Formentor...

Autó, hajó, vagy mindkettő?

Vajon mi történik akkor, amikor a dizájner egy hosszú téli estén, az éppen aktuális tanulmányautó skiccei fölött egy pillanatra elmélázva a tengerparti nyaralásra gondol?

 

Az ezredfordulóhoz közeledve a Peugeot formatervezői úgy érezték, megfojtja kreativitásukat a kategóriák túlszabályozottsága. Gondoltak hát egy nagyon-nagyon merészet, és megalkották az autót, amihez fogható máig nem született soha egyetlen gyártónál sem: egyszerre volt kabrió, pickup és buszlimuzin – és egy kicsit luxusjacht is.

 

A Peugeot 1997-ben két látványos tanulmányautót is bemutatott – mindkettőt hajózási tematikával. Az egyik Nautilusról, Nemo kapitány tengeralattjárójáról (az pedig a látványos csigáspolipról) kapta a nevét, a másikat pedig úgy hívták, Runabout, ami a könnyű motorhajók általános elnevezése az angolszász terminológiában. Azok, akik Verne Gyula hagyatékát keresték a Pininfarina által tervezett luxuslimuzinban, csalódniuk kellett – ma már nem is nagyon emlékszünk rá, hiszen a két évvel később bemutatott Peugeot 607-es nagyautó egészen más formai irányt vett. Annál emlékezetesebb a 806 Runabout, amely különleges hangulatával még most, több mint két évtizeddel később is izgalomba hozza az autózás (és a hajózás) szerelmeseit.

 

Ha pedig emóciókról beszélünk, akkor legyen annyira örömteli, és annyira francia, amennyire csak lehet. Innen már csak egy gondolati szökkenés volt a Riviéra, onnan pedig ugrani sem kellett a fényűzés, a gondtalanság, a jólét csúcsát képviselő jachtokig.

 

A kötelező stíluselemeket nem volt nehéz összeválogatni: teakfa burkolatok, nemesacél szerelvények, hófehér felületek és tengerkék kárpitozás nélkül nem jacht a jacht. Ezekből bőségesen jutott a 806 Runabout fedélzetére.

 

A tervezők a megfelelő arányokra is ügyeltek. Az eredetileg három üléssoros karosszéria arányai egyszerűvé tették az előretolt kormányállás kialakítását. A klasszikus tetőoszlopokat nélkülöző, szemellenzőként körbefutó szélvédő ugyanannyira védte az utasokat a széltől és a csapadéktól, mint amennyire közel engedte egymáshoz az embert és a természetet – végtére is az arcunkba csapódó vízpermet nélkül steril öröm csupán a hajózás élménye.

 

Az övvonal magasságában húzódó nemesfa dekk alatt hatalmas csomagtartó rejtőzött, amelyet a kétszárnyú ajtóként nyitható hátfalon vagy az első ülések irányából, egy szintén kétszárnyú tolóajtón keresztül lehetett megközelíteni és pakolni. Elfért itt búvárfelszerelés, piknikkosár, kötélzet és a tengerparti nyaralás más tartozékai.

 

Ha a csomagokat kirakták, jöhetett a Runabout következő trükkje: a dekk gombnyomásra a padló szintjébe süllyedt. Ilyenkor az első ülések mögött két szükségülést lehetett kihajtogatni. A deszkázaton napozóágyakat helyezhettünk el, vagy itt tárolhattuk az autóhoz tervezett, szokatlan kisméretű személyes vízi járművet (akkoriban még kevesen ismerték a jetski kifejezést). A hőségben megszomjazik az ember, de sebaj: az első oldalajtókban (a hátsókat befalazták) kezdetleges, de funkcionális bárszekrényt rendeztek be. Elered az eső? Semmi baj, a belső tér fölé vászontető emelhető.

 

A vezetői környezet szintén a hajók világát idézte, a kötélzettel burkolt kormánykeréktől kezdve az automata sebességváltó előválasztó karjáig, amelyet a jachtok gázkarját idéző hosszú, krómozott szerelvényként képzeltek el. Alatta csörlőt helyeztek el, amivel az imént említett kishajót lehet a fedélzetre húzni – ha sokáig vizsgálnánk, nyilván találnánk még tengeri utalást a részletekben.

 

A Peugeot 806 Runabout nem csak lenyűgöző statikus tanulmány, hanem járóképes is volt; legalábbis a tanulmányautó korabeli bemutató filmjében saját erejéből közlekedett. A Peugeot 3,0 literes V6-os benzinmotorját szerelték a többcélú járműbe, ám a megnövekedett tömeg és az átalakítások nyomán óhatatlanul megváltozott szerkezeti szilárdság miatt aligha aknázhatták ki a nagy benzinmotor adottságait. Voltaképp ez sem számított, hiszen a Peugeot-nak esze ágában sem volt gyártásba venni az autót, annak egyetlen példánya a márka franciaországi múzeumában csodálható meg.

 

A 806 Runabout ezzel együtt is a márka és az autózás történetének egyik legextravagánsabb, a valósághoz a legkevésbé ragaszkodó tanulmányautója. Méltó utóda a Peugeot legelső koncepciójárművének, amelyet 1925-ben mutattak be. A vállalat hajózási részlegét, a Peugeot Nauticát népszerűsítő jármű ugyanúgy hajót mintázott, mint hét évtizeddel későbbi utóda, és ahhoz hasonlóan ez sem volt képes hajóként közlekedni, a kezdet kezdetén egyértelművé tette ellenben, hogy a Peugeot kreativitását és képzelőerejét nehéz – és tulajdonképpen felesleges is – korlátok közé szorítani.

Tóth Gábor Ákos

 

Előző

Miért szeretem az autómat?...

Következő

A terminátor neve Formentor...

Kövess minket!