A Peugeot is beszállt a hintába

A közelmúltban bejelentett E-LION program keretében a francia gyártó azt tervezi, hogy 2025-re, tehát két éven belül minden típusának lesz teljesen elektromos változata is.

 

A programnak megfelelően a Peugeot két éven belül öt új villanyautót készül bemutatni. Érkezik az E-308, illetve az E-308 SW  – utóbbi a ritkaságszámba menő kombik kedvelőinek -, de még idén bemutatják az E-408-at is. A gyártó két egyterűvel is készül a nagycsaládosoknak, így 2023 második felében bemutatják az E-3008 típust, amely három különböző elektromos hajtáslánccal, köztük összkerékhajtással is rendelhető lesz és akár 700 kilométer megtételére is képes. Az E-3008-at nem sokkal később követi az E-5008 is, amely még több helyet kínál majd. Ebből a két modellből egyébként készülnek majd hibrid és belsőégésű motoros változatok is, de a gyártó azt mondja ezeknél a modelleknél megfordult a tervezés korábbi menete és már eleve elektromosnak készültek, így nem szenvednek a vegyes platformok kompromisszumaitól.

 

A cég egyébként természetesen hibridekkel is készül a következő hét évre, így egyre több 48 voltos mild hibridet mutatnak majd be a teljes 208-5008 termékvonalon. ezeket egy új, 100, vagy 136 lóerős benzinmotor hajtja hatsebességes, elektromos, duplakuplungos váltón keresztül. a hajtáslánc része egy 21 kilowattos (28 LE) villanymotor is, ami így együtt 15 százalékos üzemanyag-megtakarítást jelent

 

A Peugeot egyébként az autógyártás teljes láncát zéró emissziós, körforgásos gazdálkodássá kívánja alakítani. A következő években az autókról eltűnik a króm, melynek gyártása súlyosan környezetszennyező és egészségkárosító. Könnyebbek lesznek az autók ülései, újrahasznosított fémekből készítik majd a felniket és általánosságban is növelik az újrahasznosított anyagok számát és mennyiségét 2027-re 25, 2050-re pedig 70 százalékra. 

 

A cég az autók átlagos, jelenleg 15 éves élettartamát  25 évre kívánja emelni, és ennek érdekében olyan megoldásokat használ majd, amelyek lehetővé teszik, hogy az évek alatt elkopó, vagy csak megunt belső utastér elemeket házilag újakra cseréljük majd – ezt az Inception koncepcióautón demózták is már. De ennek a stratégiánk a része az is, hogy új modelljeiket felszerelik a vezeték nélküli szoftverfrissítés képességével, hogy azok évente megújulva sokáig megőrizzék frissességüket.

 

Az autógyártó egyébként egyes piacokon egy új előfizetéses rendszer bevezetésével is segíteni akarja a belépési küszöb átlépését, azaz az autók megvásárlása helyett azokat bérelhetjük is majd, és lesznek olyan csomagok amelyekben a karbantartás és az elektromos áram is benne lesz.

 

Mindamellett úgy tűnik, a Peugeot a fontolva haladás híve, ami nem csoda, hiszen egyre nagyobb a nyugtalanság az autógyártók részéről a teljes elektromos átállás végső dátumával kapcsolatban. Az autógyártók ugyan a jelek szerint nagy téteket tesznek az akkumulátoros elektromos járművekre, a beruházásokat pedig a már korlátozott számban elérhető modellek iránti erőteljes kereslettel támasztják alá – ez az erőteljes kereslet azonban relatív.

Egyre erősödnek az autóiparban azok a hangok, amelyek rámutatnak: a döntéshozóknak célszerűbb volna csupán az emissziós célokat meghatározni, nem pedig az odavezető utat is, ez ugyanis az innováció korlátja is lehet, hiszen a legtöbb autógyártó arra kényszerül, hogy célirányosan egy technológiát fejlesszen, ahelyett hogy teret adnának a különböző fejlesztési irányok és a kutatási tevékenység széles spektrumának. Nem beszélve arról, hogy az akkumulátoros elektromos technológia önmaga sem mentes a potenciálisan környezetszennyező elemektől – elég csak az akkumulátorgyártásra gondolnunk, amelyről jelenleg hazánkban is élénk társadalmi vita folyik.

Tóth Gábor Ákos