A „nagy” felismerés

Úgy tűnik, kezdenek rájönni, hogy az e-autózás jövője nem kizárólag a hatékonyabb és korszerűbb akkumulátorok kifejlesztésén múlik.

 

Rengeteg nemzetközi projektet jelentettek be a hidrogén üzemanyagra alapozva, különösen Európában, és a beruházásoknak köszönhetően gyorsan fejlődik az infrastruktúra. Az Európai Tiszta Hidrogén Szövetség eddigi befektetését körülbelül 60 milliárd euróra becsülik. A hidrogéndisztribúciós hálózatot több kormányzati program is lendületbe hozta, a töltőhálózat folyamatosan növekszik Európában. Más márkákkal karöltve/versenyezve a Peugeot is azon dolgozik, hogy közvetlenül az energiaszolgáltatókkal együttműködve csomagajánlatokat tegyen elérhetővé ügyfelei számára e tiszta üzemanyag beszerzésére.

 

A hidrogénüzemű üzemanyagcella teljes mértékben megfelel a károsanyag-kibocsátástól mentes mobilitás legszigorúbb követelményeinek: minden felhasználási formához alkalmazkodik - nagy távolságok intenzív megtétele, gyors újratöltés, maximális hasznos térfogat - anélkül, hogy bármi mást bocsátana ki, mint a kipufogóján keresztül gőzként felszabaduló tiszta vizet.

 

Az oroszlános márka ennek érdekében tovább bővíti károsanyag-kibocsátástól mentes járműkínálatát az E-Expert Hydrogennel. Ez a kishaszonjármű újgenerációs üzemanyagcellás technológiát alkalmaz, amely a „Next gen e-Van Hydrogen Efficiency” nevet viseli és két fedélzeti elektromos energiaforrást egyesít: a hálózatról tölthető akkumulátort és a hidrogénnel működő üzemanyagcellát. A technológia garantáltan nulla CO2-kibocsátással rendelkezik, köszönhetően a reakciónak, amely elektromos áramot hoz létre, miközben csak tiszta vizet bocsát ki.

Az e-Expert Hydrogen üzemanyagcelláját egy három tartályból álló tank látja el hidrogénnel, a maximális kapacitás 4,4 kg hidrogén 700 bar nyomáson. A tartályok a hátsó padló alatt találhatók, így nem vesznek el helyet az E-Expert óriási, 6,1 köbméteres rakteréből. A környezetbarát haszonjármű hajtáslánca alapvetően megegyezik a tisztán elektromos E-Expert BEV modellével, viszont a nagy, 75 kWh-s akkumulátort egy kisebb, 10,5 kWh kapacitásúra cserélik benne. Ha teljesen fel van töltve a hidrogéntank, akkor a hatótávolság a WLTP mérési ciklus szerint kereken 400 km, ami 60-nal több, mint amennyire a tisztán elektromos verzió képes.

 

Az üzemanyagcella másik fontos előnye a gyors tankolhatóság, ami a tisztán elektromos hajtástechnológiával lehetetlen lenne: mindössze három perc elegendő ahhoz, hogy a több száz kilométer megtételéhez szükséges hidrogént tároljuk. Ez egy olyan faktor, amely a francia autógyártó reményei szerint teljesen új felhasználókat vonz majd az üzemanyagcellás elektromos járművek felé.

 

A 136 lóerős, 260 Nm nyomatékú állandó mágneses villanymotor az első kerekeket hajtja egyfokozatú erőátvitelen keresztül, amelyet a várhatóan nagy terhelés miatt megerősítettek a francia mérnökök. Indításkor és alacsony fordulatszámon a nagyfeszültségű akkumulátor önmagában biztosítja a villanymotor számára szükséges áramot. Állandó fordulatszámon az üzemanyagcella közvetlenül a villanymotornak termeli az elektromos energiát. Gyorsulás, előzés vagy hegymenet során az üzemanyagcella és a nagyfeszültségű akkumulátor együttesen látja el energiával a villanymotort.

 

Végül fékezés és lassítás közben a villanymotor generátor üzemre vált, és tölti a nagyfeszültségű akkumulátort, ami egyúttal azt is jelenti, hogy a normál üzemi tárcsafékek élettartama jelentősen nagyobb, mint egy belső égésű motoros haszonjármű esetében. Természetesen a hajtáslánc rezgés, zaj, sebességváltás, szag és lokális CO2-kibocsátás nélkül működik, a kipufogócsőből származó vízgőz az egyetlen kibocsátás a gumi és fékkopást leszámítva. A nagyfeszültségű lítium-ion akkumulátorra 8 év vagy 160 000 km garancia vonatkozik.

 

Sajnos egyelőre világszinten is alig 370 hidrogénkút működik, Európában pedig összesen 152. Alapvetően a ritkasága miatt a hidrogén nem túlzottan olcsó üzemanyag egyelőre. Bécsben például, ahol van kiskereskedelmi kút, egy kilogramm hidrogén-üzemanyag ára 9 euró. Persze a jelenlegi benzin- és dízelár tendenciák mellett még ez is vonzó lehet.

Tóth Gábor Ákos