2020. Október 21. | Orsolya
Előző

Luxus prognózis a Lexustól...

Következő

Snájdig erdőkerülő...

14,5 év a járműállomány átlagéletkora

A szakértő szerint 2020-ban is bővülni fog a használt autó piac, ugyanakkor az import tovább gyengül - így kevesebb ismeretlen előéletű gépkocsi áramolhat be az országba.

 

Soha nem látott mennyiségű használt autó cserélt gazdát 2019-ben hazánkban, így már a 800 ezres határt is átlépte a piac a tavalyi év során. A használt autó import mindazonáltal folytatta lejtmenetét: 2012-óta először zárt negatív mutatóval a terület egész éves összesítésben. A népszerűségi lista élén az Opel, a Volkswagen és a Suzuki végzett – derül ki a Datahouse adataiból.

 

„Óriási a kereslet a használt gépkocsik iránt az országban, azonban sajnálatos módon hetvenöt százalékban még mindig a tíz évnél idősebb járművek forognak a piacon. Ráadásul a külföldről érkező autók hatvan százaléka is ebben a korsávban mozog, így várhatóan nem mozdul pozitív irányba a hazai járműállomány tizennégy és fél év feletti átlagéletkora.” – mondja Frank György, a Das WeltAuto márkaigazgatója. – „Megoldást jelenthetne a problémára, ha a vásárlók bátrabban nyitnának a piacon elérhető kedvezményes finanszírozási formák felé, ugyanis jelenleg még mindig a készpénzes vásárlás dominál, amely szűkösebb mozgásteret biztosít a vevőknek.”

 

A hazai átírásoknál 53,77 százalékos piaci részesedéssel az alsó-középkategóriás (241.342 autó) és a kisméretű autók (194.694 autó) domináltak, az importnál viszont nem volt ennyire egyértelmű a helyzet, de az élen itt is alsó-középkategória zárta az évet (42.269 autó) a felső-középkategóriás (26.713 autó) és az egyterű járművek (25.352 autó) előtt.

Határon belül a legkeresettebbnek ezúttal is az Opel (103.953 autó) bizonyult éves összesítésben a Volkswagen (80.740 autó) és a Suzuki (78.848 autó) előtt, az importnál azonban 2019-ben az Opelt (16.040 autó) és a Fordot (14.511 autó) megelőzve a VW (18.444 autó) lépett a képzeletbeli trón legfelső fokára.

 

A típusok rangsorában 2019-ben a hazai átírásokban és az importban is az Opel Astra végzett az első helyen, előbbiek esetében a Suzuki Swiftet és a Ford Focust, utóbbiaknál a Focust és a Volkswagen Golfot megelőzve. A legtöbben Budapesten és Pest megyében, a legkevesebben Nógrád megyében vásároltak hazai vagy külföldről származó négykerekűt.

„Az idei évben várhatóan tovább nő a használt autó piac, év végén újabb rekordot könyvelhet el a terület; ezzel ellentétben az import – a kedvezőtlen forint-euró árfolyam, és a hosszadalmas regisztrációs folyamatnak köszönhetően – tovább gyengülhet, így kevesebb ismeretlen előéletű, esetenként kritikus állapotú gépkocsi áramolhat be az országba.” – mondta el kérdésünkre a márkaigazgató.


A Datahouse statisztikával szinte egy időben publikálta az Európai Gumiabroncs- és Gumigyártók Szövetsége a 2019-re vonatkozó értékesítési adatait. Összességében elmondható, hogy az iparág teljesítménye általában némileg elmarad a várakozásoktól. A tagok egyedül a motor- és robogópiacról jelentettek pozitív számokat, (+2%), ezzel szemben a mezőgazdasági gumiabroncsok értékesítése a hatodik egymást követő évben csökkent (-6%). 2019 utolsó negyedévében minden gumiabroncsszegmensben csökkent az értékesítés 2018 negyedik negyedévhez képest.

 

A magyarországi helyzet hasonló az európaihoz: 2019-ben a magyarországi személygépjárművekre gyártott gumiabroncsok piaca 0,8%-kal lett kisebb 2018-hoz képest. A nyári abroncsok forgalma 2,3%-kal, a téli abroncsoké 1,6%-kal csökkent, míg a négy évszakos abroncsok forgalma 32,2%-kal nőtt. Igaz, ezen utóbbiak részesedése az összvolumenből még mindig relatíve alacsony. Éves visszatekintésben elmondható, hogy a személygépjármű-gumiabroncs piac a hosszú évek óta tartó emelkedés után először korrigált vissza, stagnált.


2019-ben a magyarországi haszongépjármű-gumiabroncs (teher) piac 10,4%-al, a motorabroncsok piaca 3,5%-al nőtt, míg a mezőgazdasági abroncsok piaca 12,9%-al csökkent a 2018-as évhez képest. Az értékesítők a nyári szezon lassú indulásáról, illetve arról számoltak be, hogy sokan fent hagyták a téli szettet az autóikon. Tavaly összességében több mint 2 millió 940 ezer darabot tett ki az értékesítés volumene, ami inkább csak jelzésértékű zsugorodást jelent.

Tóth Gábor Ákos

Előző

Luxus prognózis a Lexustól...

Következő

Snájdig erdőkerülő...

Kövess minket!