2021. Október 26. | Dömötör
Előző

Metamorfózis két keréken...

Következő

A közúti magánrepülőgép...

100-as sprinter a Mazdától

100-as sprinter a Mazdától

 

Ritka, hogy egy tömeggyártó ennyire bevállalós legyen egy jubileumi különkiadással, a burgundi vörös belső tényleg különleges.

 

A Mazda3-as továbbra is a kompaktkategória egyik legsportosabb modellje, a forradalmi Skyactiv-X erőforrás pedig a teszthét során számtalan emocionális élményt okozott. 

 

Kezdjük az autó „lelkével”: ez az egység igazi unikum, hiszen a mai világban nem sűrűn lát az ember sima szívó, benzines erőforrást. A méretes motortérben egy kétliteres, szívó benzines Skyactiv-X egység dolgozik, amely egy lágy hibrid rendszerrel is meg lett támogatva. A teljesítmény 180 lóerő, amely az 1440 kg-os kasztnit nagyjából 3000-es percenkénti fordulatnál (mert hogy a név kötelez) szinte az égbe röpíti. Ekkor viszont megugrik az étvágya is, könnyű átlépni a 10 literes fogyasztást. Ha viszont rövidebbre vesszük a gyeplőt és követjük a rendszer utasításait, el lehet közlekedni vele 7,2 liter körül is.

 

Nem tagadom, imádtam vezetni a 100. évfordulós Mazda3-at, az üléspozíció kellően sportos, a futómű feszes (talán túlságosan is), az élmény olyan, mintha egy ember-gép interfész kísérletben vennénk részt. A kormányzás eléggé közvetlen és még némi visszajelzést is ad. A 18 colos felnik miatt nem igazán szerette a kátyúkat vagy a rossz minőségű aszfaltot. Ha gazdaságosan akar közlekedni vele az ember, akkor is páratlan élmény szelni vele a kilométereket. Külső hangok (szélzaj, kerékzaj) alig szivárognak be az utastérbe.

 

És ha már itt tartunk: kevés olyan tesztautóval találkoztam, amiben csak úgy egyszerűen jó ülni és csodálni a formavilágot, vagy éppen zenét hallgatni. A Mazda3 100th Anniversary pont ilyen volt, magával ragadott a fekete, fehér, vörös kombináció koncerttermi eleganciája. Természetesen itt is található pár utalás a modell különlegességére, a vörös szőnyegeken egy ízléses fém plaketten látható az „1920-2020” felirat, az első ülések fejtámláiban pedig a dombornyomott 100 éves évforduló logója díszeleg. Mi több, a kulcson is feltűnik az embléma.

 

Az autó rendkívül fotogén, szemből kifejezetten maszkulin, a Snowflake fehér fényezés, a fényes fekete kiegészítőkkel, a nagyméretű hűtőráccsal és a méretes emblémával alaposan ráerősít erre. Oldalról látszik, hogy mennyire lejt az orr rész, a tetővonal hátsó része pedig csalóka, mert kapott egy ízléses, fényes fekete légterelőt. A hátsó ablakok természetesen sötétítettek, alattuk pedig egy minimális króm betét húzódik. Az ajtókon húzódó él az első kerékjárati ívtől indulva a kilincseket érintve a hátsó kerékjárati ívnél fut ki.

 

Az első sárvédőkön és a felnikupakokon látható a jellegzetes évfordulóra emlékeztető utalások. A fekete, 18 colos felnik jól passzolnak a fehér kasztnihoz. A hátsó fertályon is rendben van minden, a dupla kipufogóvégekkel, a fényes fekete lökhárítóbetéttel, a  sötétített ablakkal és a légterelővel. Az autó 4460 mm hosszú, 1795 mm széles és 1435 mm magas, csomagtartója 330 literes és az alacsony ajtóküszöbnek köszönhetően kényelmesen pakolható.

 

A beltérben egy egyszerű vonalakkal rajzolt műszerfal, fűthető burgundi vörös bőrülések és borvörös szőnyegek fogadnak. A sofőr előtti nagy átmérőjű, de keskeny multikormány mögött egy félig digitális műszeregység és egy szélvédőre vetített HUD található. A műszerfal elefántcsont szín betéte felett, középen kapott helyet az infotainment rendszer kijelzője, amely nem érintésérzékeny. Ez kicsit meglepett, de érthető, mivel viszonylag messzire került a sofőrtől, viszont kézre eső helyen található a vezérléséhez szükséges tárcsa.


Ennek használatát viszonylag könnyű volt megszokni. Alatta, egyetlen vízszintes síkon található a klímavezérlő, az ablakfűtés és a kormányfűtés összes fizikai kapcsolója. (Kritikai észrevétel: erős külső fényben a zongoralakk felületen elég nehéz felfedezni az ikonokat.) A széles kardánalagúton található a hatsebességes manuális váltó, amely egyszerűen zseniális. Mögötte a már említett kézi vezérlők találhatók, illetve a hangerőszabályzó is itt kapott helyet, naná , hogy BOSE hangrendszert kezelhetünk vele.

 

A 100 éves évfordulóra készített limitált szériás Mazda3 alapjául a GT Plus felszereltség szolgált, amely a csúcsot képviseli a felszereltségi listában. Ehhez még persze kapott extrákat a plaketteken kívül is, például egy extra biztonsági csomaggal, amely a gazdag alapfelszereltség mellett tartalmaz városi vészfékező asszisztenst, keresztirányú forgalomra figyelő rendszert (elöl és hátul is), 360 fokos kamerát, fáradtságfigyelőt és parkolást segítő radarokat. Természetesen holttérfigyelő, adaptív tempomat és sávtartó segéd is található benne.

Tóth Gábor Ákos

Előző

Metamorfózis két keréken...

Következő

A közúti magánrepülőgép...

Kövess minket!