2020. Október 28. | Simon, Szimonetta
Előző

Környezettudatos táplálkozás?...

Következő

UV Extra 2020...

Milyen a helyes testtartás ülés közben?

Sokan több órát ücsörögnek a számítógépük, vagy az íróasztaluk előtt, a diákok is visszaültek az iskolapadokba tanulni, nem árt megvizsgálni az ülési szokásokat, ugyanis a helytelen testtartásnak fájdalmas következményei lehetnek. A témát Boncz Péter, a Praktiker szakértőjének a segítségével vettük górcső alá.

 

Lehet, hogy eddig nem is kapcsolta össze, pedig a fejfájás, a nyak- és hátfájdalom, vagy a visszerek és a számítógép előtt töltött idő között szoros az összefüggés. Ha órákon át ülünk egy helyben, sokszor szünet nélkül, ráadásul rossz pózban, akkor a nap végére fáradtságot, görcsöket, fájdalmat érezhetünk, amik idővel nem is enyhülnek. Érdemes megelőzni a helytelen ülés okozta kellemetlenségeket.

 

A változatosság segít!

Először is ne csodálkozzunk azon, hogy beszélni kell egy ilyen egyszerű dologról, mint a „hogyan ülj helyesen a számítógép előtt” Azért nehéz megtalálni a tökéletes pózt, mert az emberi test alapvetően nem ülésre van kitalálva, hanem folyamatos mozgásra, járásra, guggolásra, emelésre, stb. Emiatt hosszú időre semmilyen pózba nem szerencsés beleragadni. A változatosság, az ülés többszörös megszakítása sétával vagy nyújtógyakorlatokkal, kulcsfontosságú. Külön jó, ha emelhető asztalunk van, mert akkor naponta többször is végezhető állva a munka. Ugyanakkor jó, ha a következőkre is odafigyelünk.

 

Hogyan kell ülni a számítógép előtt?

Az ülőfelületen mindig csússzunk hátra, hogy a derék a széktámla alsó részének támaszkodjon, a medence ne billenjen se előre, se hátra. Az asztal magassága akkor ideális, ha a billentyűzetet kb. 90 fokos könyöktartással tudjuk kezelni, a csuklót alátámasztva. A hátat tartsuk egyenesen, a vállakat és a nyakat pedig laza helyzetben, hogy ne feszüljenek be. A fejed ne húzódjon közel a monitorhoz, mert a nyak bemerevedik tőle.

 

Milyen a jó irodaszék?

A helyes üléshez elengedhetetlen a megfelelő szék, amit az alkatunkhoz és a munkához szabható. A magassága és háttámlája legyen állítható, a lábai pedig gurulósok, 5 ágúak és görgősek, hogy igazodhassunk az aktuális feladatodhoz. A háttámla támassza meg a derekat körülbelül övmagasságba. Az ülőfelület elülső része inkább lefelé görbüljön. Az ökölbe szorított kéznek be kell férnie a térdhajlat és az ülőlap közé.

 

Állítsuk be a széket!

Akkor tökéletes, ha a kar és a láb is 90°-os szöget zár be. A combok közelítsenek a vízszintes helyzethez, lábat pedig tartsa függőlegesen. A talp a padlón támaszkodjon, a keresztbe font láb nagyon nem tesz jót a keringésnek! A szék támlájának dőlési szöge körülbelül 100 fokos legyen az ülőfelülethez képest.

 

A képernyő magassága

A monitor legyen szemmagasságban vagy pár centivel alacsonyabban, különben könnyen nyakfájást okozhat, ha órákig nézzük. Nagyobb monitorok esetén kb. 70 cm távolság az ideális a szem és a képernyő között, kisebbeknél az 50 cm is elég.

Előző

Környezettudatos táplálkozás?...

Következő

UV Extra 2020...

Kövess minket!