Mengyán András (1945) a magyar geometrikus absztrakt festészet, a Bauhaus örökségét hordozó tárgyalkotás és a multimédiás installációk nemzetközi hírű mestere. A Kieselbach Galéria kiállítása a neoavantgárd második nemzedékéhez tartozó alkotó nagyszabású életművéből a síkban megsokszorozott dimenziók, azaz a „szimultán térlátvány” kérdéskörét elemzi. Programozott geometria, áttetsző idomok, UV-fényben világító testek és a technicista utópiák derengő látomásai. A „polifonikus vizuális tér” tapasztalatának képzőművészeti megfogalmazása.
Mengyán András magyar festő, grafikus és designer, Budapesten és Bergenben él. Az l970-es évek közepén csatlakozott a Bak Imre, Fajó János és Nádler István által létrehozott Budapesti Műhelyhez, mert ő is vallotta azt, amit az alapítók, a neoavantgárd művészetet közel kell hozni a közönséghez, sőt a köztük álló falat le kell bontani, s az egész vizuális emberi környezetet jobbá kell tenni.
Művészetének eszközei a két- vagy háromdimenzióssá tágított tér, matematikai számítások, geometrikus szerkesztés, színek, fények, audiovizuális eszközök. Kazimir Malevics fehér alapon fekete négyzetét alaposan ki tudja használni, a végtelen érzetét sugározza a véges terepasztalról, amelyen megteremti a varázslatos transzparenciát. Kiváló művész és kiváló iparművész, nincs ebben semmi ellentmondás, ez a modern kor kihívása és jótéteménye, gondoljunk csak bele, Henri Toulouse-Lautrec sem restellt plakátokat festeni a Montmartre mulatóinak.
A Budapesti Műhely szellemiségét legkövetkezetesebben Mengyán képviseli az ő alkotói munkásságával. Mint minden absztrakt festő, ő is készít sorozatokat.
Helyszin és időpont: Kieselbach Galéria, 2024. augusztus 23. – szeptember 13.