2019. December 14. | Szilárda
Előző

Moziklasszikussal pózol a villany MINI...

Következő

Bezöldült az Audi zászlóshajója...

„Tanulható” őszi-téli autózás

Nemcsak este és a hajnali órákban, hanem már napközben is kockázatot rejthetnek a csúszós utak vagy például az útra hulló falevelek.

 

Ősszel megváltoznak az útviszonyok, és erre idén is az a rengeteg baleset hívta fel a figyelmet, amelyek az utóbbi hetekben történtek az utakon. Januártól november elejéig 480-an veszítették életüket a közúti forgalomban, október pedig kiemelkedően rossz volt ilyen szempontból, mert a hónap közepén már 40 halállal végződő balesetet regisztráltak az illetékes hatóságok, az őszi szünet hetében pedig 13-an haltak meg az utakon.

 

A rendőrségi vizsgálatok kimutatták, hogy ezek közül több olyan eset volt, amely abból következett be, hogy a gépjárművezető nem az útviszonyoknak megfelelő sebességgel hajtott. Ebben az időszakban a nedves aszfalt jóval rosszabb tapadást biztosít, és hidegben a nyári gumik sem úgy viselkednek, ahogyan azt a nyári időszakban megszokhattuk. Ráadásul az utakra hulló falevelek, a munkagépek által felhordott sár is megnehezítik a vezetést, így az autósok rosszul felmért sebesség esetén könnyen megcsúszhatnak, rosszabb esetben kisodródhatnak az útról, de a tévesen felmért féktávolság is gondot okozhat.

 

Az elmúlt években mintha csak mediterrán országgá váltunk volna, ritkábban esik például a hó, s így – látszólag - a téli autós közlekedés is kevésbé állítja kihívások elé a sofőröket. Ezzel együtt sok autósban felmerül a kérdés, hogy egyáltalán szükség van-e téli gumira, s mi van akkor, ha nyári gumiabronccsal próbáljuk átvészelni a hidegebb hónapokat. Tény és való: ha ma Magyarországon nyári gumival megyünk télen, akkor a rendőr nem büntet(het), az út azonban annál inkább. Télen ugyanis extrém módon, akár két-háromszorosára megnő a fékút havas, jeges útviszonyok között. Ennek oka pedig az, hogy a hidegben megváltozik,

pontosabban romlik a nyári gumiabroncs tapadási és súrlódási együtthatója, egyszerűen azért, mert meleg időjárásra tervezték. Ez egyébként azt is eredményezi, hogy még száraz útviszonyok között sem tudunk olyan rövid féktávon megállni, mintha téli abroncsokkal mennénk, vagyis nyári gumival télen közlekedni nagy felelőtlenség még akkor is, ha nincs hó.

 

 „A nyár és a tél közötti átmeneti hónapokban a megszokottnál jóval figyelmesebben kell autóznunk, mert ilyenkor a gépkocsink teljesen másképp viselkedik, mint nyáron, száraz körülmények között. Sok kezdő vagy tapasztalatlan vezetőt ilyenkor váratlanul érhet ez a jelenség, de még a rutinosabb sofőrök is könnyen megfeledkeznek arról, hogyan reagál a kocsi nedves aszfalton. Éppen ezért ezekben a hónapokban már érdemes jóval megfontoltabban vezetni, főképp a reggeli és esti időszakban, de amint nappal is látjuk, hogy nedves az út, vegyük vissza a gázt.” – tanácsolja Frank György, a Das Welt Auto szakértője. „A megváltozott körülményekre egyébként érdemes tudatosan felkészülni, akár úgy, hogy elmegyünk egy vezetéstechnikai tréningre, ahol néhány órás képzés során begyakorolhatjuk, hogyan reagáljunk például megcsúszás esetén.”

 

Az évszakra jellemző esős vagy ködös időben a láthatóság is fontos, így mindig érdemes odafigyelni arra, hogy az időjárásnak megfelelően világítsuk ki a kocsinkat. Rossz idő esetén nem elég a helyzetjelző vagy a LED-menetfény használata, hanem fel kell kapcsolni a távolsági fényszórót, szükség esetén az első-hátsó ködlámpát is. De a láthatóság nem kizárólag az autósoknál lényeges, hanem a biciklisták esetében is hatványozottan fontos. A gyalogosoknak is oda kell figyelniük arra, hogy a megváltozott fényviszonyok között nagyobb körültekintéssel közlekedjenek, és még a kijelölt gyalogos átkelőhelyen is csak akkor lépjenek az úttestre, ha meggyőződtek róla, hogy a közelgő jármű meg fog állni. Az autósok pedig akkor is lassítsanak a zebrához közeledve, ha első pillantásra szabadnak látják az utat.

 

„Az őszi-téli autózásra nem csak önmagunkat, hanem a gépjárművünket is érdemes megfelelően felkészíteni, ugyanis sokan úgy indulnak el otthonról, hogy kopott az ablaktörlőlapát, nem működik a szellőzőrendszer vagy a fűtőszál az ablakban, továbbá még egy-két izzó is kiégett. Pedig így nem lenne szabad közlekednünk, hiszen saját magunkat és a többi autóst is veszélyeztetjük. Szánjuk rá a pénzt és az időt, és készítsük fel az évszaknak megfelelően négykerekűnket, hogy ne érjen minket baj útközben” – tette hozzá a szakember.

Tóth Gábor Ákos

 

Előző

Moziklasszikussal pózol a villany MINI...

Következő

Bezöldült az Audi zászlóshajója...

Kövess minket!